Alert 68 – Krachtige lerarenagenda mag meer aandacht hebben voor vakdidactiek

Op vrijdag 4 oktober is de Lerarenagenda 2013-2020 naar de Tweede Kamer gestuurd door staatssecretaris Sander Dekker en minister Jet Bussemaker van OCW (en overigens mede namens staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken).

De Lerarenagenda is tot stand gekomen met de input van honderden leraren. Doel is het beroep van leraar aantrekkelijker maken door betere begeleiding en meer ruimte voor groei en ontwikkeling. Onderdeel daarvan is dat lerarenopleidingen beter onderwijs gaan aanbieden en studenten meer gaan begeleiden. Ook komt er een strengere selectie van studenten op basis van kennis en motivatie. Dit moet studie-uitval terugdringen.

Zeven centrale thema’s:

1. Hogere kennis- en geschiktheidseisen aan aankomende studenten voor de lerarenopleidingen
  2. De hogescholen en universiteiten gaan door met het verbeteren van de kwaliteit van de lerarenopleidingen
  3. Lerarenopleidingen kunnen met aantrekkelijke en flexibele leerroutes meer doelgroepen aantrekken
  4. De startende leraar ontwikkelt zich na de opleiding tot een volledig bekwame leraar
  5. Leraren, schoolleiders en schoolbesturen maken van scholen lerende organisaties
  6. Alle leraren bekwaam en bevoegd
  7. Op weg naar een sterke beroepsorganisatie

Programma’s als Eerst de klas en initiatieven als Hybride docent worden uitgebreid. Dat betekent dat meer jonge academici de kans krijgen te worden opgeleid tot topdocent en daarnaast mee te draaien in een leiderschapsprogramma van bedrijven als Ahold, Shell of Philips.

Mogelijkheden voor de lerarenopleiding wiskunde en rekenen zijn er zeker

In een korte discussie n.a.v. deze agenda (oktober 2013) tussen OCW en ELWIeR is vastgesteld dat de vakdidactiek (wiskunde/rekenen en science) onderbelicht is in dit stuk (hoewel er natuurlijk wordt gesproken over de tekortvakken). Men (OCW) wil graag gebruikmaken van de bestaande netwerken en expertise (dit is een algemeen uitgangspunt van deze agenda: gebruikmaken van bestaande netwerken) en dus is de verwachting dat binnen ELWIeR nieuwe mogelijkheden liggen om het vak van docent (en dus ook de vakdidactiek) krachtig te ondersteunen, zowel in de lerarenopleiding als daarna.

Meer lezen op wiskundeonderwijs.nl: Lerarenagenda

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.