Alert 90 – nieuw boek: wiskundig probleemoplossend denken voor het beroepsonderwijs

Een nieuwe publicatie vanuit de lerarenopleiding in Belgie:

Cnudde, K., Pensaert, M., & Wouters, R. (2013). Wiskundig probleemoplossend denken voor het beroepsonderwijs. Mechelen: Plantyn.

Een van de kerntaken van wiskundeonderwijs is het bijbrengen van wiskundige geletterdheid om in de maatschappij naar behoren te kunnen functioneren. Voor het beroepsonderwijs ligt daarbij het accent op functionele rekenvaardigheid en wiskundige denkstrategieen.
Beroepsleerlingen moeten namelijk probleemoplossend kunnen denken in concrete beroeps- en maatschappelijke contexten. Dat is echter geen evidentie! Zowel wiskunde in de B-stroom als functionele rekenvaardigheden (in PAV) in het bso veronderstellen bepaalde didactische en inhoudelijke competenties om functionele rekenvaardigheid en wiskundige denkstrategieen doelmatig en in levensechte contexten aan te brengen en om beroepsleerlingen uit te dagen met functionele wiskundige problemen.
Binnen de School of Education deden lerarenopleiders van KHLeuven, KHLim, Thomas More – Mechelen en CVO-Limlo onderzoek naar die problematiek. Het resultaat daarvan vind je in dit werk. Daarin wordt beschreven wat functionele wiskunde in het beroepsonderwijs moet zijn en hoe domeinspecifieke kennis, wiskundige denkstrategieen, contexten en wiskundige verbeelding daarin een rol spelen.

O.a. de ijsbergmetafoor (zie ook wiskundeonderwijs.nl) komt aan de orde.

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.