Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Alert 107 – ESM 85(3): het project ‘Remath’ bekeken

Deze Educational Studies in Mathematics gaat voornamelijk over de opbrengsten van het project Remath (ict binnen de wiskundeles)

Afgelopen jaren heeft men 6 ict-‘artefacten’ (concrete tools en hun actuele gebruik in de klas) onderzocht:

Een interessant aspect bij dit onderzoek is dat de verschillende onderzoeksgroepen elkaars ‘artefact’ hebben onderzocht, waarna de tools weer werden doorgeschoven (als een carrousel) naar de volgende groep. Op deze manier ontstond er een vruchtbare wisselwerking tussen ontwikkeling en onderzoek.

Men stuit wel op een lastig dilemma, dat van toepassing is op onderzoek dat zich met specifieke ict-tools bezighoudt:

“…especially true for teams in the field of digital technologies and mathematics education who base their research upon a strategy of intervention in school settings, developing, experimenting, and disseminating software environments and associated scenarios and resources for teaching; this intervention has to be adapted to a given context and
supported by a conceptual framework consistentwith the context. On the one hand, this strategy
is a necessity to combat the gap between effort and impact, grounding their results in the reality
of school practices. On the other hand, in the present state, the relevance of these results is
limited because teams cannot conceptualize the influence of context of these practices and
cannot offer interpretation beyond the particular framework they use.” (kynigos, lagrange, 2014)

De artikelen die beschikbaar zijn:

  • Cross-analysis as a tool to forge connections amongst theoretical frames in using digital technologies in mathematical learning, Chronis Kynigos & Jean-Baptiste Lagrange
  • Networking theoretical frames: the ReMath enterprise, Michèle Artigue & Maria Alessandra Mariotti
  • Digital artefacts as representations: forging connections between a constructionist and a social semiotic perspective, Candia Morgan & Chronis Kynigos
  • Digital technologies to teach and learn mathematics: Context and re-contextualization, Jean-Baptiste Lagrange & Chronis Kynigos
  • On the role of representations and artefacts in knowing and learning, Luis Radford
  • Towards an understanding of the shaping of research outcomes by contextual issues: reflections on the contributions of the ReMath project, Lulu Healy & Ana Isabel Sacristán

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

ELWIeR en Ecent als één STEM