Alert 134 – Zomerstudiedag: de lerarenopleiding en rekenen in vo/mbo

In drie groepen werd tijdens de ochtendsessie van de Zomerstudiedag (over rekenen in vo/mbo) doorgediscussieerd over aandachtspunten voor rekenen in vo/mbo:

• Eigen vaardigheid van de docent. Kijk uit met het te ongericht ‘eisen’ van 3F (of 3S), dat gaat (in ieder geval de komende periode) mis voor bijzondere doelgroepen (bijv. docenten die op niveau 1/2 in het mbo de rekenlessen verzorgen in opleidingen waar rekenen een kleine rol speelt).
  • Toetsing. Verzin vooral maatwerk voor de grote verschillen die in de groepen studenten zullen voorkomen (vanwege de zeer diverse instroom in bijv. een minor rekenen)
  • Onderzoek. Leg het uit te voeren onderzoek niet te rigide vast, laat vooral de student zelf uitvinden dat het hebben van een onderzoekende houding (en het evt. zelf kunnen uitvoeren van eenvoudig praktijkgericht onderzoek) een belangrijk ingredient van de opleiding is.

De resultaten uit deze discussie (met deze groep van ongeveer 25 opleiders uit pabo en 2egraads) zullen worden meegenomen in het werk aan het Raamwerk docent rekenen vo/mbo.

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.