Alert 229 – Flitsbijeenkomst Rekenen bij doorstroom naar de pabo

Vanaf 1 september 2015 zijn er toelatingseisen voor de pabo. Voor rekenen en Nederlands komen er geen extra toelatingseisen, omdat voor de havo- en mbo 4-opleidingen referentieniveaus Nederlands en rekenen zijn ingevoerd.
In het eerste jaar van de pabo echter moeten alle studenten een rekentoets doen. Dit is de WisCAT. Het blijkt dat veel eerstejaars pabostudenten hier moeite mee hebben. In opdracht van de MBO Raad is daarom een instrument ontwikkeld dat een hulpmiddel is voor studenten die naar de pabo willen of in het eerste jaar zitten en zich willen voorbereiden op de WisCAT. Dit instrument geeft diverse soorten tips en suggesties om de eigen rekenvaardigheid te verbeteren. Het instrument is vooral bedoeld voor zelfstudie. Het document is vanaf begin maart beschikbaar op www.goedvoorbereidnaardepabo.nl.
Op dinsdag 22 maart van 14.00 – 17.00 uur organiseert het Steunpunt in samenspraak met de MBO Raad een flitsbijeenkomst waarin de auteurs van dit document, Jurriaan Steen en Kees Corbet, het instrument presenteren. Tijdens deze bijeenkomst wordt een toelichting gegeven op het instrument en worden suggesties gedaan hoe ermee te werken. De middag is bedoeld voor docenten aan de pabo die studenten voorbereiden op de WisCAT en docenten aan de opleiding onderwijsassistent in het mbo.
Voor aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek zijn wel extra toelatingseisen. Studenten kunnen zich voorbereiden op deze toelatingstoetsen met behulp van regionale ondersteuningstrajecten en leermateriaal dat beschikbaar is op www.goedvoorbereidnaardepabo.nl.

Aanmelden (en meer informatie):
U kunt zich via deze link aanmelden voor de bijeenkomst over rekenen.

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.