W&T basisonderwijs op 30 mei 2018: fundering van innovatie

Scholen worden uitgedaagd tot innovatie in het onderwijs met aandacht voor wetenschap en technologie. Steeds meer scholen gaan ermee aan de slag. Deze voorlopers op het gebied van innovatief onderwijs zijn vaak een inspiratie voor anderen, maar hoe weet je als voorloper of je zelf nog de juiste koers vaart? En hoe veranker je innovatie in de school? Speciaal voor voorlopers die aan de slag gingen met wetenschap en technologie in de klas organiseert PBT samen met de regionale netwerken een inspiratiebijeenkomst om vooral innovatief te blijven en voorop te blijven lopen.

Op woensdagmiddag 30 mei a.s. dalen we af naar de fundering van innovatie in de Historische kelders van Arnhem. Deze bijeenkomst is kosteloos bij te wonen voor alle innovatieve leerkrachten, schoolleiders, techniek-coördinatoren en overige onderwijsprofessionals die innovatie willen borgen op hun school en die graag kritisch blijven kijken naar hun eigen werkwijze en nieuwe mogelijkheden.

Wanneer: Woensdag 30 mei 2018
Tijd: 16:00 uur – 19:00 uur
Waar: Historische Kelders, Oude Oeverstraat 4, 6811 JX Arnhem
Voor wie: innovatieve leerkrachten, schoolleiders, techniek-coördinatoren en overige onderwijsprofessionals

16:00 – 16:15 uur Ontvangst
In de Historische Kelders in Arnhem met koffie/thee en iets lekkers.

16:15 – 16:35 uur Keynote Boy Vissers
De middag wordt geopend door Boy Vissers die vanuit de neurobiologie naar innovatie kijkt. Vanuit de wetenschap is bijvoorbeeld bekend dat het brein eigenlijk maar twee dingen heel fijn vindt: extreme vernieuwing of extreme routine. Hij neemt je mee naar hoe innovatie werkt in ons brein. Waarom is het zo bevredigend en waarom is het toch zo moeilijk? Wanneer er wordt geïnnoveerd, volgt een proces van automatiseren en optimaliseren en daarna wordt het een patroon. Het is een cyclus waarin alle onderdelen tijd en aandacht verdienen en er gezocht moet worden naar een balans. Elke organisatie kan een sterke balans vinden tussen innoveren en implementeren.

16:35 – 18:00 uur Workshops
(je krijgt de gelegenheid beide workshops bij te wonen)

Workshop Reflectie: Education Model Canvas (40 minuten)
Als je naar innovatie kijkt, kunnen we veel leren van start-ups. Nieuwe ideeën worden door startups snel in concrete plannen gegoten. Zij maken daarbij vaak gebruik van het one-page ‘Business Canvas Model’. Reflectie tijdens het proces en werken met snelle feedbackrondes, spelen in dit model een onmisbare rol. Het ‘Business Canvas Model’ werd onlangs door Mats Siffels (B. Startup School Amsterdam) en Edith Hilbink (PBT) herschreven tot het Education Model Canvas, toepasbaar voor het onderwijs. Dit model staat tijdens deze workshop centraal. Edith zal je uitdagen het model toe te passen op je eigen organisatie. Hoe komen plannen tot stand? Hoe is het proces van checks & balances georganiseerd? Wie heb je wanneer nodig? Ga je nog wel eens terug naar de tekentafel en zo ja wat zijn dan de te nemen stappen? Het canvas biedt korte maar krachtige structuur bij de ontwikkeling van nieuwe plannen met veel oog voor reflectie, zoals dat ook door starts-ups over de hele wereld wordt gebruikt.

In deze workshop gaan we concreet aan de slag met:

1. het ontdekken en begrijpen van het canvas
2. toepassen van het canvas op situaties/ nieuwe plannen in jouw school of organisatie

Workshop borging: Schoolklimaat & diversiteit (40 minuten)
Als docent en aanjager van innovatie op zijn school, neemt Boy Vissers je mee naar de praktijk. Innoveren is een natuurlijk proces van trial and error. Het kost altijd energie, maar er komt een beloning wanneer de balans juist is. Om die juiste balans te vinden, kijken we naar drie belangrijke pijlers voor innovatie: klimaat, diversiteit en reflectie. In deze workshop ligt de focus op het klimaat in de school en de diversiteit van mensen in het team. Hoe staat het ervoor in jouw schoolorganisatie? Hoe creëer je het juiste klimaat voor innovatie? Welke rollen kan je definiëren? En hoe zorg je dat er constructief wordt samengewerkt?

In deze workshop gaan we concreet aan de slag met:

1. het in kaart brengen van het huidige klimaat in jouw school en hoe dat geoptimaliseerd kan worden.
2. de verschillende rollen die mensen nemen bij innovatieve processen en hoe je elke individuele rol bij het proces kan begrijpen, stimuleren en uitdagen.

18:05 – 19:00 uur Borrel en afsluitend woord
Na het onderzoeken van de fundering van innovatie in de Historische Arnhemse kelders, gaan we naar boven en kijken we naar de toekomst in de gezamenlijke afsluiting. Onder het genot van een drankje en verschillende soepen is er de mogelijkheid om bij te praten en ideeën uit te wisselen.

Klik hier voor meer informatie!

Deelname is kosteloos maar niet vrijblijvend. Het aantal plaatsen (60) is beperkt dus wees er snel bij. Aanmelden kan tot 10 mei a.s. Plaatsing geschied op volgorde van aanmelding.