Wat hebben auto’s, sterren en algen gemeen? Slotevent van (i)STEM@school – maandag 28 mei 2018 – KU Leuven

Op 28 mei organiseren de Vlaamse universiteiten KU Leuven en de UA een slotconferentie over STEM-onderwijs n.a.v. het project STEM@school (stematschool.be) voor zowel beleidsmakers, scholen als onderzoekers.

Wat hebben auto’s, sterren en algen gemeen? Slotevent van (i)STEM@school

9.45 – 12.30 uur: PLENUM

Plenum 1 (9.45 – 11.00 uur): STEM Integration in K-12 Education: Status, Prospects, and an Agenda for Research

Alfred L. Hall, Ph.D., Assistant Dean, College of Education, The University of Memphis

This presentation will provide an overview of the national report, STEM Integration in K-12 Education: Status, Prospects, and an Agenda for Research. The overview will describe the ongoing debate and dialogue in the U.S. about the presence of integrated STEM education in K-12 classrooms, as well as student access to such educational opportunities. This debate is often characterized between the preference of “STEM for ALL” or specialized STEM schools for students with demonstrated abilities and interest in STEM. Additionally, the presentation will highlight several recommendations from the national report that are intended to foster ideas and conversations regarding integrated STEM research, outcomes for students, program design and assessment. Specific examples from two, integrated STEM schools in Memphis, Tennessee will be shared, as well.

Koffiepauze (11.00 – 11.15 uur) in de foyer van aula Max Weber (Parkstraat 51, 3000 Leuven)

Plenum 2 (11.15 – 12.30 uur): Wat auto’s, sterren en algen gemeen hebben: vijf vragen over (i)STEM

voorzitter: Prof. dr. Wim Dehaene, KU Leuven
sprekers: Prof. dr. Mieke De Cock, KU Leuven en dr. Heidi Knipprath, KU Leuven

We worden steeds meer geconfronteerd met maatschappelijke en technologische problemen. Om jongeren meer inzicht te bieden in de verschillende aspecten van alle STEM-disciplines en in de relevantie van STEM bij het zoeken naar een oplossing voor deze complexe problemen, werd vier jaar geleden het project STEM@school opgestart. Het ontwikkelen en het uittesten van leermateriaal voor geïntegreerd STEM-onderwijs in Vlaamse secundaire scholen stonden centraal in dit project. Tijdens deze lezing beantwoorden we vijf vragen over geïntegreerd STEM-onderwijs: waarom, wat, wie, waar en wanneer. Tot slot blikken we terug op vier jaar STEM@school en wat we hieruit geleerd hebben.

Meer informatie over de conferentie en het inschrijvingsformulier vindt u op: https://cno.uantwerpen.be/nl/workshops/wat-hebben-autos-sterren-en-algen-gemeen-slotevent-van-istemschool-maandag-28-mei-2018-ku-leuven-86451