Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Onderwijsassistent

In de opleiding tot onderwijsassistent (mbo niveau 4, zie ook SBB) wordt aandacht besteed aan STEM-vaardigheden, o.a. rekenen/wiskunde en natuur/techniek.

De laatste jaren (vanaf 2016) zijn diverse ROC’s extra actief om meer tijd en ruimte te creëren voor techniek binnen deze opleiding (evt. als keuzedeel), om studenten beter voor te bereiden voor ‘wetenschap en technologie’ en ‘onderzoekend en ontwerpend leren’ (o.a. Friesland College, ROC Nijmegen, ROC van Twente, ROC van Amsterdam, ROC Midden Nederland).

Motieven en doelstellingen van de diverse initiatieven zijn verschillend. Soms is het gericht op programmeren, soms op het enthousiasmeren van basisschoolleerlingen voor moderne techniek, soms op onderzoekend en ontwerpend leren.
Een doel kan ook zijn de arbeidsmarktpositie van onderwijsassistenten te versterken.

Techniek vraagt om extra handen, zowel bij het beheren en op peil houden van middelen en materialen, zoals bij de uitvoering en begeleiding van experimenten en proefjes. Basisschoolleerkrachten hebben weinig tijd voor techniek. Onderwijsassistenten zouden hierin voor taakverlichting kunnen zorgen.

In het cursusjaar 2018-2019 zal – vanuit ecent.nl en wentindeklas.nl – een studiemiddag georganiseerd worden om de verschillende initiatieven naast elkaar te leggen en van elkaar te leren.

Gerelateerde artikelen

ELWIeR en Ecent heten u welkom op deze nieuwe gezamenlijke website