KTWT
Het Kenniscentrum Talentontwikkeling, Wetenschap & Techniek Midden Nederland (KTW&T) begeleidt en ondersteunt leerkrachten, scholen en schoolbesturen in het basisonderwijs op het gebied van wetenschap en technologie.
- Werkgebied: provincie Utrecht
- Looptijd 2012-2020
- Onderdeel van een landelijk netwerk met acht vergelijkbare netwerken
- Kernpartners: Schoolbesturen po regio Utrecht, pabo’s HU, ALPO en Marnix en Universiteit Utrecht
- Penvoerder: SPO Utrecht
- Website: ktwt.nl
Speerpunten
- Praktijkonderzoek naar wetenschap en technologie (W&T) en onderzoekend en ontwerpend leren (OOL). De opgedane kennis en inzichten worden ingezet om leerkrachten en scholen te professionaliseren en ondersteunen op het gebied van W&T en OOL
- Uitwisseling van kennis en leermiddelen.
- Expertise ontwikkeling tijdens conferenties, themabijeenkomsten en professionaliseringstrajecten met schoolteams
Enkele voorbeelden van activiteiten/opbrengsten
- Werkplaats onderwijsonderzoek primair onderwijs, Utrecht (WOU)
- Wetenschapsknooppunt Utrecht
- Meetkunst (NRO onderzoeksproject 2015-2018)
- U-Talent (netwerk scholen vo Universiteit Utrecht / Hogeschool Utrecht)
- Dekker, L., Jonker, V., Reichwein, M., Slot, E. and Wijers, M. (2017). Schimmels. Boekje Grote Wetenschapsdag (PDF) (Vol. 4). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Jonker, V. and Abels, M. (2014). Licht. Boekje Grote Wetenschapsdag (PDF) (Vol. 1). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Jonker, V., Reichwein, M., Schot, W., Slot, E., Van de Grint, L. and Wijers, M. (2016). Thuis op de wereld. Boekje Grote Wetenschapsdag (PDF) (Vol. 3). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Jonker, V. and Wijers, M. (2016). Onderzoeken in de rekenles (PDF). Den Haag: Platform Beta Techniek.
- Jonker, V. and Wijers, M. (2017). Computational thinking. Ideeën voor de reken-wiskundeles (PDF). In Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw. Utrecht: Panama-NVORWO-Universiteit Utrecht-SLO.
- Jonker, V., Wijers, M., Abels, M. and Keijzer, R. (2016). Let’s have a look behind the code. The Big Mathematics Day 2016 (Netherlands) about coding without computer (PDF), PATT (pp. 8). De Bilt, the Netherlands: PATT.
- Reichwein, M. and Sprong, M. (2016). Talentontwikkeling Onderzoekend & Ontwerpend leren 2. Onderzoekend leren over zien (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Reichwein, M. and Sprong, M. (2016). Talentontwikkeling Onderzoekend & Ontwerpend leren 1. Onderzoekend leren met gedrag (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Scharten, R. (Ed.). (2016). Taal in de context van W&T. De rijke context van wetenschap en technologie . Den Haag: Platform Bèta Techniek.
- Schot, W., Hartog, A., Damhuis, C. and Jonker, V. (Eds.). (2017). Leren in de 21ste eeuw. W&T academie 15 februari 2017 (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Slot, E., Van de Grint, L., Dekker, L. and Reichwein, M. (2017). Ontwerpend leren in de klas. Probleemgame 2017 . Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Sprong, M., Jonker, V. and Reichwein, M. (2015). Water. Boekje Grote Wetenschapsdag (PDF) (Vol. 2). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Uittenbogaard, W. (2014). Het Ballab (2). Rekenen in een onderzoekssituatie (PDF) Volgens Bartjens, 33(4), 10-13
- Van de Grint, L. and Slot, E. (2017). Probleemgame, een evaluatie .
- Van Galen, F. (2012). Weten hoe wieltjes werken. Redeneren over draairichting en -snelheid van tandwielen (PDF) Volgens Bartjens, 26(2), 34-35
- Van Galen, F. and Jonker, V. (2013). Experimenteren in de rekenles. Combineren van rekenlessen met lessen wetenschap & techniek (PDF). Utrecht: Kenniscentrum Talentontwikkeling, Wetenschap & Techniek. Universiteit Utrecht.
- Van Keulen, H. (Ed.). (2013). 3. Talent ontwikkelen met wetenschap en techniek. Kinderopvang Baarn (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Van Keulen, H. (Ed.). (2013). 4. Talent ontwikkelen met wetenschap en techniek. Daltonschool Rijnsweerd (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Van Keulen, H. (Ed.). (2013). 2. Talent ontwikkelen met wetenschap en techniek. Parkschool Utrecht (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Van Keulen, H. (Ed.). (2013). 6. Talent ontwikkelen met wetenschap en techniek. SBO de Evenaar, Nieuwegein (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Van Keulen, H. (Ed.). (2013). 1. Talent ontwikkelen met wetenschap en techniek. Basisschool De Klokbeker (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Van Keulen, H. (Ed.). (2013). 5. Talent ontwikkelen met wetenschap en techniek. De ontdekkingsreis, Doorn (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Van Keulen, H. (Ed.). (2013). 7. Talent ontwikkelen met wetenschap en techniek. ODBS Pieterskerkhof Utrecht (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Van Keulen, H. (Ed.). (2013). 8. Talent ontwikkelen met wetenschap en techniek. OBS Dolfijn Driebergen (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Van Keulen, H. (Ed.). (2013). 10. Talent ontwikkelen met wetenschap en techniek. OBS De Eendracht (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Van Keulen, H. (Ed.). (2013). 9. Talent ontwikkelen met wetenschap en techniek. KSU De Spits (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Van Keulen, H. and Slot, E. (2013). Vaardigheden Rubrics Onderzoekend en Ontwerpend leren (PDF) (pp. 36). Den Haag: School aan Zet.
- Van Keulen, H. and Sol, Y. (2012). Talent ontwikkelen met wetenschap en techniek (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Van Ravenswaaij, H., Slot, E., Van Wessel, T. and Damhuis, C. (2016). Establishing educational partnerships in order to promote science learning in the primary school classroom , PATT Conference. De Bilt.
- Van Vugt, F. and Schot, W. (2016). Lesson Study en W&T. De rijke context van wetenschap en technologie . Den Haag: Platform Bèta Techniek.
- Van Wessel, T., Kleinhans, M., Van Keulen, H. and Baar, A. (2014). Wetenschapper in de klas. Wetenschappelijk onderzoek en technologie vertalen naar onderzoekend en ontwerpend leren in het basisonderwijs. (PDF): Universiteit Utrecht.
- Van Wessel, T. and Slot, E. (2015). Leren in en om het Universiteitsmuseum over de bouw van mens en dier (PDF) (pp. 8). Utrecht: Universiteit Utrecht.