Nationale rekencoördinator dag – 8 maart 2019
De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag voor rekencoördinatoren en leerkrachten, waar het rekenonderwijs van de basisschool centraal staat. Het is vooral bedoeld voor ‘horizontale professionalisering’ (leerkrachten leren van elkaar), daarnaast worden experts (onderzoekers, adviseurs, uitgevers, etc.) uitgenodigd een steentje bij te dragen.
De NRCD wordt georganiseerd door de Universiteit Utrecht, iPabo, Marnix Academie, VIAA, KPZ en Stenden, onder auspiciën van de NVORWO, en in afstemming met de post-hbo opleiding coördinator rekenen.
Op vrijdag 8 maart 2019 wordt de volgende conferentie georganiseerd in Utrecht. U kunt zich binnenkort inschrijven inschrijven via de website van de NRCD.
Steeds meer scholen kiezen ervoor om één van de leerkrachten de gelegenheid te geven zich te specialiseren als rekencoördinator, om de eigen schoolontwikkeling wat betreft rekenen te bevorderen. Deze rekencoördi- natoren zijn in veel gevallen de drijvende kracht achter verbeteringen in het rekenonderwijs. Tijdens hun opleiding tot rekencoördinator hebben zij ervaren hoe belangrijk het is om voortdurende te blijven nascholen op het gebied van rekenwiskunde-onderwijs. Een (landelijk) netwerk van reken- coördinatoren is daarvoor een belangrijke stap. (Jonker e.a., 2014)
- Jonker, V., Keijzer, R., Van Schaik, M. and Taverne, M. (2017). Samen sterker. Landelijk en regionaal netwerk rekencoördinatoren (PDF) Volgens Bartjens, 36(5), 14-16
- Jonker, V. and Wijers, M. (2016). Een wiskobaas op elke school Volgens Bartjens, 36(2), 14-15
- Compagnie, C. and Keijzer, R. (2015). Actualiseren van de post-hbo-opleiding rekencoördinator (PDF) Volgens Bartjens, 35(2), 50-54
- Van Zanten, M. (2010). De kennisbasis rekenen-wiskunde voor pabo’s – ontwikkelingen en overwegingen – (PDF) Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 29(1), 3-16