Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Verstudieboeking: De totstandkoming van feiten beschouwd vanuit een didactische optiek

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014

Joling, E.
Ten Voorde, H. H.
Verdonk, A. H.

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen
1990 – 8(3), 197-221

Download pdf

Going from (chemical) research to textbooks a tendency toward presenting results of research as indisputable facts is noticeable. Since any trace of construction of facts is lost in textbooks, we think it’s harder for learners to internalize the introduced facts. The role of facts is studied in four cases. By two examples it is shown that fact-learning might obstruct progress in research. A third case illustrates changes of language in the process of fact-making, and by a fourth example we try to show how the process of what we call ‘textbookification’ works.

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

ELWIeR en Ecent als één STEM