Ontwikkeling van een onderzoekende houding in het pabo-curriculum, proefschrift
Empowering pre-service teachers through inquiry. Development of an inquiry stance in intended, implemented and attained curriculum of primary teacher education.
‘In de kracht zetten’ van leraren in opleiding door onderzoek. Ontwikkeling van een onderzoekende houding in het beoogde, geïmplementeerde en bereikte curriculum van de lerarenopleiding basisonderwijs.
|
Centrale vraag
Het doel van dit promotieonderzoek was om inzicht te krijgen in de bijdrage van ontwikkeling van het onderzoekend vermogen aan zelf-gerapporteerde veranderingen in houding, kennis / inzicht, en vaardigheden van aanstaande leraren samen met verbeteringen in hun professionele praktijk, in lerarenopleidingen voor het basisonderwijs (pabo). |
Deelvragen
|
Quote uit de conclusies
To develop the inquiry stance and produce more inquiry-based working teachers, teacher educators should emphasise the development of an inquiry habit of mind and the alignment between the purpose of pre-service teacher research and teaching activities‒including assessments‒in their communications with students. |
Om de onderzoekende houding te ontwikkelen en meer onderzoekende leraren te krijgen, moeten lerarenopleiders de nadruk leggen op de ontwikkeling van een ‘basishouding’ voor onderzoekend leren en ze moeten nadrukkelijk de afstemming zoeken tussen het doel ‘zelf onderzoek doen’ en welke ruimte dit krijgt in het pabo-curriculum, in de vorm van onderwijsactiviteiten en toetsing. |
- Van Katwijk, L. (2020). Empowering pre-service teachers through inquiry. Development of an inquiry stance in intended, implemented and attained curriculum of primary teacher education. Rijksuniversiteit Groningen, Groningen.
- my-thesis.nl/katwijk
- Nederlandse samenvatting