Expertisenetwerk Bèta Onderwijs

Constructive alignment

‘Constructieve afstemming’ is een principe dat wordt gebruikt voor het bedenken van onderwijs- en leeractiviteiten en beoordelingstaken die direct betrekking hebben op de beoogde leerresultaten op een manier die doorgaans niet wordt bereikt in traditionele colleges, tutorials en examens.

Bron (vertaling): en.wikipedia.org/wiki/Constructive_alignment


Bron: Gerry Gallagher


Bron: Dominique Sluijsmans (2025), toevoeging: de afstemming speelt op meerdere ‘niveaus’ (jaarprogramma; onderwijsperiode; les).

Verwijzingen

  • Biggs, J. B. and Tang, C. K. C. (2011). Teaching for quality learning at university: what the student does. Maidenhead: McGraw-Hill.
  • Walsh, A. (2006). An exploration of Biggs’ constructive alignment in the context of work‐based learning (PDF) Assessment & Evaluation in Higher Education, 32(1), 79-87. doi:10.1080/02602930600848309 .

ELWIeR en Ecent als één STEM