Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Algebra

  • (1995). Algebra. Wiskunde voor leerlingen van 12-16, voor de lerarenopleiding. Utrecht: APS.
  • (2008). ReAL Leerlijnen ‘van rekenen naar algebra’. Wiskunde in de onderbouw van het havo/vwo (PDF). Enschede: SLO/Fi.
  • Amerom, B. v. (1998). Tussen rekenen en algebra Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 18(1), 30-35. .
  • Ballering, F. and Krabbendam, H. (2009). Rekenen in het grensgebied po-vo (op school en in de lerarenopleiding) (PDF). In R. Keijzer and V. Jonker (Eds.), Over de muurtjes heen kijken. Verslag twee jaar ELWIeR. Utrecht: Expertisecentrum Lerarenopleiding Wiskunde en Rekenen (Freudenthal instituut).
  • Bidwell, J. K. and Clason, R. G. (1970). Readings in the History of Mathematics Education. Reston, VA: NCTM.
  • Bokhove, C. (2010). Implementing feedback in a digital tool for symbol sense (PDF) International Journal for Technology in Mathematics Education, 17(3), 121-126. .
  • Bokhove, C. (2011). Use of ICT for acquiring, practising and assessing algebraic expertise (PDF), Faculty of Sciences, Freudenthal Institute. Utrecht: Universiteit Utrecht.
  • Bokhove, C. and Drijvers, P. (2010). Digital tools for algebra education: criteria and evaluation (PDF) International Journal of Computers for Mathematical Learning, 15(1), 45-62. .
  • Boon, P. and Drijvers, P. (2005). Algebra en applets, leren en onderwijzen (PDF) (pp. 126). Utrecht: Freudenthal instituut.
  • Dekker, T., Wijers, M., Kemme, S., Van Dooremalen, S. and Bouhof, W. (2009). Trajectenboek wiskunde havo vwo onderbouw (PDF) (pp. 61). Utrecht: Ctwo/Freudenthal instituut.
  • Doorman, L. M., Drijvers, P., Gravemeijer, K., Boon, P. and Reed, H. (2012). Tool use and the development of the function concept: from repeated calculations to functional thinking (PDF) International Journal of Science and Mathematics Education, 2012. doi:10.1007/s10763-012-9329-0 .
  • Drijvers, P. (Ed.). (2010). Secondary Algebra Education. Revisiting topics and themes and exploring the unknown (PDF). Sense Publishers.
  • Drijvers, P. (2012). Teachers transforming resources into orchestrations (PDF), 265–281. doi:10.1007/978-94-007-1966-8_14 .
  • Drijvers, P. and Gravemeijer, K. (2004). Computer algebra as an instrument: Examples of algebraic schemes. In D. Guin, K. Ruthven and L. Trouche (Eds.), The didactical challenge of symbolic calculators: turning a computational device into a mathematical instrument (pp. 163-196). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Drijvers, P. and Kop, P. (2009). Vergelijkingen vergelijken (PDF). In A. Van Streun, B. Zwaneveld and P. Drijvers (Eds.), Handboek vakdidactiek wiskunde. Utrecht: ELWIeR/Freudenthal instituut.
  • Faarts, J., Goris, T., Konings, T. and Soto y Koelemeijer, G. (2012). Algebra voor leerlingen van 12-16 voor de lerarenopleiding. Utrecht: APS.
  • Gisbergen, S. v., Boon, P. B. J., Doorman, L. M. and Drijvers, P. H. M. (2007). Applets en context als krachtige combinatie (PDF) Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 27(2), 21-26. .
  • Goffree, F., Van Hoorn, M. and Zwaneveld, B. (Eds.). (2001). 100 jaar wiskundeonderwijs (PDF). Groningen: Wolters Noordhoff/NVvW.
  • Harper, E. (1987). Diophantus Educational Studies in Mathematics, 18(1987), 75-90. .
  • Herscovics, N. and Linchevski, L. (1994). A cognitive gap between arithmetic and algebra Educational Studies in Mathematics, 27(1), 59-78. .
  • Jupri, A. (2014). The use of applets to improve Indonesian student performance in algebra (PDF), Faculty of Science. Utrecht: Utrecht University.
  • Jupri, A. (2015). The use of applets to improve Indonesian student performance in algebra. .
  • Jupri, A. and Drijvers, P. (2016). Student difficulties in mathematizing word problems in algebra. (PDF) Eurasia Journal of Mathematics, Science \& Technology Education, 12(9), 2481–2502. .
  • Jupri, A. and Drijvers, P. a. (2014). Difficulties in initial algebra learning in Indonesia Mathematics Education Research Journal, 26(4), 683–710. .
  • Jupri, A. and Drijvers, P. a. (2014). Student difficulties in solving equations from an operational and a structural perspective International Electronic Journal of Mathematics Education, 9(1), 39–55. .
  • Jupri, A. and Drijvers, P. H. M. (2016). Student difficulties in mathematizing word problems in algebra. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(9), 2481–2502. doi:10.12973/eurasia.2016.1299a .
  • Jupri, A. and Drijvers, P. H. M. a. (2015). Improving grade 7 students’ achievement in initial algebra through a technology-based intervention. Digital Experiences in Mathematics Education, 1(1), 28–58. doi:10.1007/s40751-015-0004-2 .
  • Kaput, J. and Schorr, R. (2008). Changing representational infrastructures changes most everything: the case of SimCalc, algebra and calculus (PDF). In K. Heid and G. Blume (Eds.), Research on technology and the teaching and learning of mathematics: Vol 2. Cases and perspectives (Vol. 2, pp. 211-253). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Kieran, C. and Drijvers, P. (2006). The Co-Emergence of Machine Techniques, Paper-and-Pencil Techniques, and Theoretical Reflection: A Study of CAS Use in Secondary School Algebra (PDF) International Journal of Computers for Mathematical Learning, 11(2), 205–263. .
  • Kindt, M. (1991). Stoffige Algebra? (PDF) Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 10(4), 4. .
  • Kindt, M. (2003). Oefeningen in Algebra (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
  • Kindt, M. (2003). Positive Algebra. Utrecht: Utrecht University.
  • Kindt, M. (2006). Natuurlijke algebra (PDF). Utrecht: Freudenthal instituut.
  • Kindt, M. (2013). Geen week zonder algebra (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
  • Kline, M. (1973). Why Johnny can’t add (PDF). New York: Vintage Books/St. Martin’s Press.
  • Kolovou, A. (2011). Mathematical problem solving in primary school (PDF), Faculty of Sciences, Freudenthal Institute (pp. 190). Utrecht: Utrecht University.
  • Kolovou, A., Van den Heuvel-Panhuizen, M. and Köller, O. (2013). An Intervention including an online game to improve Grade 6 Students’performance in early algebra (PDF) Journal for Research in Mathematics Education, 44(3), 510-545. .
  • Kop, P. and Hoekstra, W. (2009). Functies, de ontwikkeling van een veelzijdig concept (PDF). In A. Van Streun, B. Zwaneveld and P. Drijvers (Eds.), Handboek Vakdidactiek Wiskunde. Utrecht: ELWIeR/Freudenthal instituut.
  • Kop, P. M. G. M., Janssen, F. J. J. M., Drijvers, P. H. M. and van Driel, J. H. (2020). Promoting insight into algebraic formulas through graphing by hand Mathematical Thinking and Learning. .
  • Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., Bakia, M. and Jones, K. (2009). Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning: A Meta-Analysis and Review of Online Learning Studies (PDF). Washington, D.C.: U.S. Department of Education, Office of Planning, Evaluation, and Policy Development.
  • Nilwik, H. and Goddijn, A. (2010). Algebra: snel en goedkoop met de Formulemaker (PDF) (pp. 16): Freudenthal Institute.
  • Nunes, T., Bryant, P. and Watson, A. (2009). Key understandings in mathematics learning (PDF). Oxford: Nuffield Foundation.
  • Otten, M. (2020). Algebraic reasoning in primary school: A balancing act (PDF). Utrecht: Utrecht University.
  • Otten, M. (2022). Het bevorderen van algebraïsch redeneren in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 41(3), 40-48. .
  • Perez, A., Malone, K., Renganathan, S. M. and Groshong, K. (2016). Computer modeling and programming in Algebra (PDF), 2, 281–286. .
  • Pointon, A. and Sangwin, C. (2003). An analysis of undergraduate core material in the light of handheld computer algebra systems International Journal for Mathematical Education in Science and Technology, 34(5), 671-686. .
  • Smith, E. (2008). Representational thinking as a framework for introducing functions in the elementary curriculum. In J. L. Kaput, D. W. Carraher and M. L. Blanton (Eds.), Algebra in the early grades (pp. 133–160): Taylor and Francis Group.
  • Stout, G. (2004). Pedagogie of lineaire algebra? (PDF) Nieuw Archief voor de Wiskunde, 5(5), 153-158. .
  • Suh, J. and Seshaiyer, P. (2015). Examining teachers’ understanding of the mathematical learning progression through vertical articulation during Lesson Study Journal of Mathematics Teacher Education, 18(3), 207–229. doi:10.1007/s10857-014-9282-7 .
  • Swan, M. (2008). A designer speaks: Designing a Multiple Representation Learning Experience in Secondary Algebra (PDF) Educational Designer. .
  • Tacoma, S., Drijvers, P. and Boon, P. (2011). The Use of a Digital Environment to Improve First Year Science Students’ Symbol Sense (PDF) Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 30(4), 403-428. .
  • Tempelaar, D. and Caspers, W. (2008). Instaptoetsen wiskunde in een internationaal perspectief (PDF) Euclides, 83(5), 250-253. .
  • Van Amerom, B. (2001). Reinvention of early algebra; developmental research on the transition from arithmetic to algebra (PDF), Faculty of Sciences, Freudenthal Institute. Utrecht: Utrecht University.
  • Van Amerom, B. (2003). Focusing on informal strategies when linking arithmetic to early algebra Educational Studies in Mathematics, 54(1), 63-75. .
  • Van den Heuvel-Panhuizen, M., Kolovou, A. and Robitzsch, A. (2013). Primary school students’ strategies in early algebra problem solving supported by an online game (PDF) Educational Studies in Mathematics, 84(3), 281-307. doi:10.1007/s10649-013-9483-5 .
  • Van Stiphout, I. (2011). The development of algebraic proficiency.
  • Van Streun, A. (2007). Parate kennis en algebra: Algebraische vaardigheden (5) Euclides, 82(7), 274-277. .
  • Vos, P. (2007). Algebraprestatie van tweedeklasser, zijn ze voor- of achteruitgegaan? Euclides, 82(4), 129-132. .
  • Vos, P. (2007). Algebra-prestaties van tweedeklassers Euclides, 82(4), 129-133. .
  • Yerushalmy, M. (1999). Making exploration visible: on software design and school algebra curriculum International Journal of Computers for Mathematical Learning, 4, 169-189. .
  • Zwaart, P. v. d. (1999). Het blijven techneuten, ook in de wiskundeles Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 19(2), 32-35. .

ELWIeR en Ecent als één STEM