Proefschrift Lida Klaver – Socioscientific capital in civic science education
Lida Klaver, januari 2025, Universiteit Twente
Do your students engage with socioscientific issues? Socioscientific capital in civic science education |
Op 31 januari 2025 verdedigde Lida Klaver haar proefschrift, getiteld “Do your students engage with socioscientific issues? Socioscientific capital in civic science education” bij de Universiteit Twente.
Het proefschrift gaat over onderwijs over ‘socioscientific issues’ (SSI), ofwel ‘maatschappelijk-technologische vraagstukken’. Het gaat in op de rol van de persoonlijke ervaringen, waarden, attituden, overtuigingen, kennis en vaardigheden van leerlingen bij het leren en beslissingen nemen over dit soort vraagstukken. Om zicht te krijgen op enkele van deze hulpbronnen van leerlingen, zijn twee vragenlijsten ontwikkeld. Hiermee zijn de attituden van leerlingen ten opzichte van SSI en hun gebruik van SSI-gerelateerde kennisbronnen gemeten. Ook zijn de effecten van de Bèta Burgerschap aanpak onderzocht.
Uit het onderzoek bleek bijvoorbeeld dat de houdingen ten opzichte van SSI verschilden tussen leerlingen in havo/vwo en vmbo. En dat er een grote groep leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs is die niet tot nauwelijks gebruik maakt van SSI kennisbronnen. Zij praten hier bijvoorbeeld niet over op school, met ouders of vrienden en volgen hierover ook niet het nieuws. Lessen over SSI volgens de bèta burgerschapaanpak in de bovenbouw van het po hadden met name positieve effecten op die leerlingen die nog weinig gebruik maakten van SSI-gerelateerde kennisbronnen.
Lida Klaver werd begeleid door Dr. Juliette Walma van der Molen, Patrick Sins en Laurence Guérin. Het onderzoek werd medegefinancierd door TechYourFuture.