Bekwaamheid beter borgen
| PO | VO | MBO |
Bekwaamheid beter borgen
Advies Onderwijsraad, 2025 |
Aanleiding: vele routes naar leraarschap vergen degelijke waarborging bekwaamheid
Advies: maak wettelijke kaders toereikend
Aanbeveling 1: formuleer specifiekere wettelijke bekwaamheidseisen
Aanbeveling 2: toets bekwaamheid met landelijke theorietoetsen en beoordeel ook handelen in praktijk meer vergelijkbaar
Aanbeveling 3: stuur verder niet op onderwijsprogramma’s lerarenopleidingen
Commentaar ELWIeR/Ecent
Er is rondom de kennisbases van de opleidingen al de nodige ervaring w.b. het ‘goed toetsbaar maken’ van bekwaamheidseisen.
Het zou goed zijn om die ervaring in te zetten als er (opnieuw) wordt nagedacht over het inrichten van ‘landelijke theorietoetsen’.
Het is verstandig goed na te denken over ‘eerder verworven competenties’ en over de ‘gezamenlijke verantwoordelijkheid’ van opleiding en onderwijsinstelling (samen opleiden, samen ondersteunen, e.d.).