Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Bekwaamheid beter borgen

| PO | VO | MBO |

Bekwaamheid beter borgen

Advies Onderwijsraad, 2025

PDF

Aanleiding: vele routes naar leraarschap vergen degelijke waarborging bekwaamheid

Advies: maak wettelijke kaders toereikend

Aanbeveling 1: formuleer specifiekere wettelijke bekwaamheidseisen

Aanbeveling 2: toets bekwaamheid met landelijke theorietoetsen en beoordeel ook handelen in praktijk meer vergelijkbaar

Aanbeveling 3: stuur verder niet op onderwijsprogramma’s lerarenopleidingen

Commentaar ELWIeR/Ecent

Er is rondom de kennisbases van de opleidingen al de nodige ervaring w.b. het ‘goed toetsbaar maken’ van bekwaamheidseisen.

Het zou goed zijn om die ervaring in te zetten als er (opnieuw) wordt nagedacht over het inrichten van ‘landelijke theorietoetsen’.

Het is verstandig goed na te denken over ‘eerder verworven competenties’ en over de ‘gezamenlijke verantwoordelijkheid’ van opleiding en onderwijsinstelling (samen opleiden, samen ondersteunen, e.d.).

ELWIeR en Ecent als één STEM