Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Soraya – duurzamer toekomst met scheikunde (Toekomstbeeld)

Interviews met professionals, en wat zij met STEM hebben en wat zij met STEM doen.

Deze keer de focus op scheikunde.

checkyourfuture.nl/videos/projectleider-soraya

Hoi Soraya! Je werkt bij TNO aan het verminderen van CO2-uitstoot in fabrieken, maar wat wilde je worden toen je klein was?‍
Toen ik klein was wilde ik ski-instructeur worden, en dat is me ook gelukt! Ik gaf een korte tijd les op indoorbanen in Nederland en op echte pistes in Oostenrijk. Het was geweldig, maar ik wist ook dat mijn toekomst ergens anders zou liggen. Ik studeerde namelijk scheikunde!

Hoe kwam je bij de studie scheikunde?‍
Op de middelbare school vond ik scheikunde al erg interessant, vooral de proefjes. Het was niet mijn allerbeste vak, maar de combinatie van theorie en praktijk sprak me aan. Na mijn middelbare school koos ik voor de brede bachelor Bèta-Gamma, een combinatie van wetenschappen en sociale vakken. Zo kon ik verschillende interesses verkennen. Na een jaar wist ik het zeker: scheikunde is iets voor mij. Het maken van nieuwe moleculen in het lab, de kleuren en structuren die je letterlijk kon zien veranderen; dat vond ik magisch.


Bron: CheckYourFuture.nl. Dit is een verzamelplatform om leerlingen en studenten te helpen bij het opdoen van inspiratie voor hun studiekeuze en loopbaanoriëntatie.

ELWIeR en Ecent als één STEM