Expertisenetwerk Bèta Onderwijs

Herijking kennisbasis pabo digitale geletterdheid

Herijking kennisbasis pabo digitale geletterdheid (2025)

10voordeleraar.nl/digitale-geletterdheid-herijking-kennisbases-pabo

Herijking 2025-2026

De kennisbasis wordt herijkt door kernteams van lerarenopleiders en leraren die hierin worden geholpen door curriculumexperts (zoals SLO). Daarnaast worden landelijke vakverenigingen, alumni, werkgevers en inhoudelijke experts in het proces regelmatig geraadpleegd. In het Opleidingsberaad wordt vervolgens vastgesteld of er voldoende draagvlak is onder beroepsorganisaties en vertegenwoordigers van werkgevers en opleidingen.

De eerste leergebieden (Nederlands en rekenen-wiskunde) worden dit najaar opgeleverd. Naar verwachting is de volledige nieuwe kennisbasis per september 2026 bij alle pabo-opleidingen geïmplementeerd. Mochten de kerndoelen nog worden gewijzigd, dan worden die wijzigingen alsnog verwerkt. Afhankelijk van de grootte van de wijzigingen kan dit wel gevolgen hebben voor het tijdspad. Naast de kennisbasis voor de pabo worden ook de kennisbases voor de tweede- en eerstegraads lerarenopleidingen voor het vo en het mbo herijkt. Ook deze worden naar verwachting in september 2026 geïmplementeerd.

Implementatie per studiejaar 2026-2027.

Team

Gerard Dummer, Els Goedhart, Remke Heijmans, Bas Hummel, Vincent Jansma, Miranda Wedekind, Age Wesselius.

Aandachtspunten bij digitale geletterdheid

  • de leerlijn digitale geletterdheid voor het primair onderwijs
  • digitale didactiek
  • organiseren met digitale technologie
  • professionaliseren over en met digitale technologie.

(bron: Uerz, D. et. al. (2021). Raamwerk docentcompetenties onderwijs met ict.)

Aandachtspunten (algemeen, kennisbases)

  • Rekening houden met het Beroepsbeeld Leraar;
  • Op basis van de wettelijke bekwaamheidseisen;
  • In het herijkingsproces wordt gebruik gemaakt van actuele wetenschappelijke inzichten, de kennisbases zijn evidence informed; 
  • Op basis van de structuur van Samen Opleiden en Professionaliseren, gezamenlijk invulling geven aan de kennisbases;
  • Aansluiten bij de geactualiseerde kerndoelen primair onderwijs;
  • Studeerbaarheid van het curriculum vergroten, vanuit een doorgaande lijn van startbekwaam naar vakbekwaam;
  • Aandacht aan zowel het jonge, als het oudere kind op de basisschool.

Verwijzingen (gerelateerde kennisbases)

ELWIeR en Ecent als één STEM