Alert 133 – Onderzoek statistische gecijferdheid

Wat is de voorkennis van eerstejaars pabo-studenten op het domein verbanden/statistiek? Om dit in kaart te brengen ben ik op zoek naar pabo’s waar ik najaar 2014 een digitale vragenlijst kan afnemen.

Aanleiding voor dit onderzoek is dat statistiek op de basisschool vaak beperkt blijft tot het maken en interpreteren van grafieken en het uitrekenen van gemiddelden, terwijl in de wetenschappelijke literatuur gepleit wordt de ‘statistische gecijferdheid’ van kinderen als doel te stellen. Dit houdt bijvoorbeeld in dat kinderen eenvoudige statistische onderzoekjes kunnen uitvoeren. Ik doe promotieonderzoek naar hoe we aanstaand leerkrachten in staat kunnen stellen om de statistische gecijferdheid van kinderen te bevorderen en hen voor te bereiden op het domein verbanden van de Kennisbasis.

De afname van de vragenlijst duurt 30 tot 45 minuten. Deelnemende pabo’s ontvangen een geanonimiseerd overzicht van de resultaten van de voorkennis van uw studenten. Ook kunt u lesideeën krijgen voor uw onderwijs over het domein verbanden. Deelnemende studenten krijgen feedback op de vragenlijst en maken kans op 1 van de 20 bol.com-bonnen van €10.

Klik hier voor meer informatie of neem contact op met Arjen de Vetten, a.j.de.vetten@vu.nl of op 020 598 36 84 of 020 613 70 79.

Ik hoop dat uw pabo wil deelnemen aan het onderzoek!

Met vriendelijke groet,

Arjen de Vetten

Onderzoeker Vrije Universiteit & docent rekenen-wiskunde iPabo Amsterdam

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.