Getallenlijn
Getallenlijn
|
Definitie
In de wiskunde is een getallenlijn, getallenrechte, getallenas, of reële rechte een voorstelling van de reële getallen in de vorm van rechte lijn.
Op de getallenlijn worden de gehele getallen weergegeven als speciaal gemarkeerde punten die op gelijke afstanden van elkaar zijn geplaatst. Hoewel de getallenlijn in het onderwijs vaak begrensd wordt (bijv. alle gehele getallen van -9 tot en met 9), omvat de getallenlijn alle reële getallen en gaat hij onbegrensd door in beide richtingen.
Bron: nl.wikipedia.org/wiki/Getallenlijn
Didactiek
De getallenlijn wordt vaak als rekenhulpmiddel gebruikt bij het leren van optellen en aftrekken. Dit gebeurt al in de groepen 1 t/m 4. In de loop van de tijd komen ook de negatieve getallen erbij op de getallenlijn.
Lege getallenlijn
Juist het werken met de lege getallenlijn (waar de getallen (en streepjes) kunnen worden weggelaten) heeft interessante didactische mogelijkheden.
- Gravemeijer, K. (1993). The empty numberline as an alternative means of representation for addition and substraction. In J. d. Lange, C. Keitel, I. Huntley and M. Niss (Eds.), Innovation in mathematics education by modelling and applications. (pp. 141-159). London: Ellis Horwood.
- Gravemeijer, K. (2004). Didactisch gebruik van de lege getallenlijn – een persoonlijk perspectief – (PDF) Panama-Post. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 21(2), 11-23.
- Menne, J. (2002). Geschiedenis van de lege getallenlijn (PDF) Panama-Post. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 20(1).
- Veltman, A. (1993). Van het ‘begin’ of van het ‘eind’, ontwikkelingsonderzoek naar het rekenen tot honderd op de (lege) getallenlijn Panama-Post. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 11(4), 7-13.
Verwijzingen
- Gilissen, L. and Klep, J. (1980). De getallenlijn. Tellen, meten, rekenen en denken. Tilburg: Zwijsen.
- Kolkman, M. E. (2013). Make it count! Numerical development and the role of working memory (PDF), Faculty Social Sciences (pp. 149). Utrecht: Utrecht University.
- Link, T., Moeller, K., Huber, S., Fischer, U. and Nuerk, H.-C. (2013). Walk the number line – An embodied training of numerical concepts Trends in Neuroscience and Education, 2(2), 74-84 doi:10.1016/j.tine.2013.06.005.
- Núñez, R., Cooperrider, K. and Wassmann, J. (2012). Number Concepts without Number Lines in an Indigenous Group of Papua New Guinea (PDF) PLoS ONE, 7(4) doi:10.1371/journal.pone.0035662.
- Núñez, R., Doan, D. and Nikoulina, A. (2011). Squeezing, striking, and vocalizing: Is number representation fundamentally spatial? (PDF) Cognition, 2011, 12 doi:10.1016/j.cognition.2011.05.001.
- Núñez, R. E. (2011). No innate number line in the human brain (PDF) Journal of Cross-Cultural Psychology, 42(651) doi:10.1177/0022022111406097.
- Olkun, S., Altun, A., Şahin, S. G. and Denizli, Z. A. (2015). Deficits in basic number competencies may cause low numeracy in primary school children (PDF) Egitim ve Bilim, 40(177), 141-159 doi:10.15390/EB.2015.3287.
- Pearn, C. and Stephens, M. (2007). Whole number knowledge and number lines help to develop fraction concepts. Paper presented at the Proceedings of the 30th annual conference of the mathematics education research group of Australasia.
- Stievano, P., Cammisuli, D. M., Michetti, S., Ceccolin, C. and Anobile, G. (2018). Cognitive processes underlying arithmetical skills in primary school: The role of fluency, handwriting, number line and number acuity (PDF) Neuropsychological Trends(23), 115-138 doi:10.7358/NEUR-2018-023-CAMM.
- Teppo, A. and Van den Heuvel-Panhuizen, M. (2013). Visual representations as objects of analysis: The number line as an example (PDF) ZDM International Journal on Mathematics Education, Online first, 14 doi:10.1007/s11858-013-0518-2.
- Vogel, S. E., Keller, C., Koschutnig, K., Reishofer, G., Ebner, F., Dohle, S., Siegrist, M. and Grabner, R. H. (2016). The neural correlates of health risk perception in individuals with low and high numeracy (PDF) ZDM – Mathematics Education, 48(3), 337-350 doi:10.1007/s11858-016-0761-4.