Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (2024)

Bij het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnt telkens een verdiepende bijlage onder de titel Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. In 2024 verschenen:

  • Buijs, K. (2024). Rekenprestaties in de afgelopen 15 jaar: is er een neerwaartse tendens? (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 44(2).
  • Keijzer, R., De Vink, I. C. and Verbruggen, I. (2024). Denkend aan rekenen-wiskunde. Verslag van de 42e Panamaconferentie (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 44(2).
  • Oostveen-de Vink, I. C. (2024). Creatief denken in het reken-wiskundeonderwijs (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 44(1), 46-53.
  • Schlatter, E. H., M. (2024). Hoe rekenen leerlingen aan het eind van het basisonderwijs rekenopgaven uit? Een analyse van de schriftelijke uitwerkingen van deelnemers aan Peil.Rekenen-wiskunde 2019 (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 43(4), 41-55.
  • Sjoers, S. (2024). Kansen(on)gelijkheid voor sterke rekenaars (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 43(3), 41-52.
  • Treffers, A. (2024). Leren via probleem-oplossen. Optellen en aftrekken van breuken (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 44(1), 41-45.
  • Van der Auwera, S. (2024). Indirect optellen. Een vergeten strategie voor het oplossen van aftrekopgaven? (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 43(5), 41-45.
  • Veldhuis, M. and Boerma, I. (2024). Kijk naar jezelf! Universitaire pabostudenten ontwerpen en onderzoeken een geïntegreerd aanbod taal en rekenen-wiskunde (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 43(5), 46-52.
  • Vermeulen, B. (2024). Diagnostisch rekenen-wiskunde assessment in groep 5 (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 43(4), 56-61.

Deze artikelen zijn kosteloos te verkrijgen.

ELWIeR en Ecent als één STEM