Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Hoogbegaafdheid

| PO | VO |

Specifieke aandacht voor hoogbegaafden (bij rekenen-wiskunde, bij natuurwetenschappen) is een belangrijke opdracht voor leerkracht po/vo en lerarenopleider.

Nederland kent in het onderwijssysteem veel expliciete aandacht voor de ‘zwakkere’ leerling, en dat is een hoog goed.

Daar staat tegenover dat Nederland wel steken laat vallen w.b. de aandacht voor de ‘sterkere’ (begaafde) leerling.

Hieronder literatuur

en ook nog apart genoemd ivm de natuurwetenschappen stimuleren van beta talent

Verwijzingen

  • Assmus, D. and Fritzlar, T. (2018). Mathematical giftedness and creativity in primary grades. In F. M. Singer (Ed.), Mathematical creativity and mathematical giftedness. Enhancing creative capacities in mathematically promising students (pp. 55–82): Springer.
  • Doolaard, S. and Harms, T. (2013). Omgaan met excellente leerlingen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Rapportage BOPO-programmalijn Onderwijskwaliteit PO. (PDF) (pp. 131). Groningen: Gion.
  • Gardner, H. (1999). Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21st Century. New York: Basic Books.
  • Gavin, M. K., Casa, T. M., Adelson, J. L., Carroll, S. R. and Sheffield, L. J. (2009). The impact of advanced curriculum on the achievement of mathematically promising elementary students Gifted Child Quarterly, 53(3), 188–202 doi:10.1177/0016986209334964.
  • Krol, B. (2003). Rekenbollebozen, hebben we daar wat voor? (PDF). In K. Groenewegen (Ed.), Nationale Rekendagen 2002 – een praktische terugblik (pp. 75-80). Utrecht: Freudenthal instituut.
  • Kruger, J. and Van der Zwaart, P. (2004). Hoogbegaafde leerlingen en wiskunde in de basisvorming. Een handreiking bij het maken van lesmateriaal voortgezet onderwijs (PDF). Enschede: SLO.
  • Kuyper, H. and Van der Werf, G. (2013). Excellente leerlingen in het voortgezet onderwijs. Schoolloopbanen, risicofactoren en keuzen (VOCL) (PDF) (pp. 124). Groningen: GION.
  • Nuijten-Nieuwland, G. (2004). Rekenen met hoogbegaafde kinderen (PDF).
  • Sjoers, S. (2015). Een (on)mogelijke combinatie. Memoriseren en (hoog)begaafdheid (PDF) Volgens Bartjens, 34(3).
  • Sjoers, S. (2021). Sterke rekenaars in het basisonderwijs: de theoretische onderbouwing (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(4).

ELWIeR en Ecent als één STEM