Bekwaamheid beter borgen
| PO | VO | MBO |
Bekwaamheid beter borgen
Advies Onderwijsraad, 2025 |
Aanleiding: vele routes naar leraarschap vergen degelijke waarborging bekwaamheid
Advies: maak wettelijke kaders toereikend
Aanbeveling 1: formuleer specifiekere wettelijke bekwaamheidseisen
Aanbeveling 2: toets bekwaamheid met landelijke theorietoetsen en beoordeel ook handelen in praktijk meer vergelijkbaar
Aanbeveling 3: stuur verder niet op onderwijsprogramma’s lerarenopleidingen
Commentaar ELWIeR/Ecent
De aandacht voor (vakdidactische) bekwaamheden en de borging daarvan is belangrijk. Een paar kritische kanttekeningen bij dit rapport.
- Er is rondom de kennisbases van de opleidingen al de nodige ervaring w.b. het ‘goed toetsbaar maken’ van bekwaamheidseisen. Het zou goed zijn om die ervaring in te zetten als er (opnieuw) wordt nagedacht over het inrichten van ‘landelijke theorietoetsen’. Ervaring op dit vlak zit bij de opleidingsdocenten uit de diverse vakken, w.b. bèta-didactiek verenigd binnen ELWIeR en Ecent, waarbij afgestemd wordt met LOBO, ADEF en ICL.
- Landelijke theorietoetsen aan het einde van de opleiding geven een onvolledig beeld van de diverse doelen van de opleiding en de bekwaamheden die je daarvoor moet inzetten.
- Het is verstandig goed na te denken over ‘eerder verworven competenties’ en over de ‘gezamenlijke verantwoordelijkheid’ van opleiding en onderwijsinstelling (samen opleiden, samen ondersteunen, e.d.). Het is te beperkt daarvoor alleen naar de lerarenopleidingen te kijken.
- Bij de lerarenopleidingen (pabo, 2e graads) staat de vakdidactiek rekenen-wiskunde en science anno 2025 al regelmatig onder druk, en wordt er soms te makkelijk gekozen voor generieke vakoverstijgende thema’s, zodat meer studenten met minder inspanning ‘bereikt’ kunnen worden. Dit is een negatieve tendens voor de vakdidactiek, en kan eventueel aangewakkerd worden als het denken over vakdidactiek wordt ingeperkt tot het bepalen van een theorie-toets aan het einde van de opleiding