Talis

Uit het onderzoek Talis (Teaching and Learning Internation Survey) komen gegevens hoe docenten uit de onderbouw lesgeven en hoe ze zichzelf professioneel willen verbeteren. Het officiele rapport staat bij de OECD. Afgelopen week publiceerde OCW de resultaten uit het Nederlandse onderzoek (met datum 30-11-2009, uitgevoerd door Regioplan)

Uit de gegevens:

* Docenten met de hoogst genoten vooropleiding nemen het meest deel aan activiteiten in het kader van professionele ontwikkeling (dit is de internationale tendens, in de Nederlandse setting is dit omgekeerd)
* Hoe hoger de vooropleiding, hoe meer behoefte aan professionele ontwikkeling.
* Gebieden die genoemd worden:
o begeleiden van leerlingen
o ICT-vaardigheden
o speciale leerbehoeften
o eigen vakgebied
* Feedback (schoolleiding, collega’s, lesobservaties): Beoordeling en feedback hebben een positieve invloed op docenten en hun werk.
* Methoden: Men spreekt voorkeur uit voor ‘constructivist beliefs’ (en minder voor ‘direct-transmission beliefs’). Maar vervolgens blijkt dat men feitelijk vaker voor ‘structureringsactiviteiten’ kiest en minder vaak voor leerling-gerichte en alternatieve lespraktijken.

Verder lezen: Talis

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.