Klassikale bespreking: wiskundig discussiëren in het vo
Binnen ELWIeR werd door Rijkje Dekker en Monique Pijls onderzoek uitgevoerd naar wiskundig discussiëren in de klas en de rol van de docent daarbij (Dekker en Pijls, 2009).
In deze ELWIeR-alert Nr. 1 staat een aan dit onderzoek verwant artikel van Alan Schoenfeld uit 2002 centraal (Schoenfeld, 2002). De Teacher Model Group (TMG) te Berkeley waar Alan Schoenfeld leiding aan geeft, analyseert wiskundelessen. De groep gaat er vanuit dat de beslissingen die een docent tijdens het lesgeven neemt, een functie zijn van zijn of haar doelen, opvattingen en kennis. Na de analyse van twee ogenschijnlijk volkomen verschillende wiskundelessen, wordt de groep getroffen door een opvallende overeenkomst in de manier waarop beide docenten beslissingen nemen tijdens zeer interactieve klassikale besprekingen. Het stroomdiagram-model dat de groep gebruikt om de discourse in de lessen te analyseren en weer te geven, speelde daarbij een cruciale rol: in beide lessen bleek de manier waarop leerkrachten hun beslissingen namen een vergelijkbare structuur te hebben. Deze manier, deze routine, blijkt regelmatig voor te komen in ‘op onderzoek gerichte’ klassen en helpt de leerkracht om van de klas een onderzoeks community te maken.
Literatuur
- Dekker, R. and Pijls, M. (2009). Wiskundig discussieren in het voortgezet onderwijs: de rol van de docent (PDF). In R. Keijzer and V. Jonker (Eds.), Over de muurtjes kijken. Verslag twee jaar ELWIeR. Utrecht: Expertisecentrum Lerarenopleiding Wiskunde en Rekenen (Freudenthal instituut)
- Schoenfeld, A. H. (2002). A highly interactive discourse structure (PDF). In Advances in Research on Teaching (Vol. 9, pp. 131-169): Emerald Group Publishing Limited
Wiki reken-wiskunde onderwijs
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.