Vakdidactische kennisbasis

Van de SLW (Samenwerkingsgroep Lerarenopleiding Wiskunde 2e graads) verscheen in 2010:

Van Ast, M., Ballering, F., Bruinsma, E., Konings, T., Krabbendam, H. and Staal, H. (2010). Een beschrijving van de vakdidactische kennisbasis voor een startbekwame wiskundeleraar. Onderdeel van de kennisbasis wiskunde. Arnhem: SLW/ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Met dit document wordt weer een stap gezet in de explicitering hoe de opleiding naadloos kan aansluiten op de beroepsstandaarden die horen bij het vak docent wiskunde.
Bij het schrijven van de vakdidactische kennisbasis zijn de beroepsstandaarden van het WiVa rapport (2008) als uitgangspunt genomen en zijn er voor elke (vakdidactische) competentie voorbeeldopdrachten uit de praktijk van de opleodingen genomen. De opdrachten komen in de meeste gevallen uit gepubliceerd studiemateriaal voor de lerarenopleiding wiskunde. Nadrukkelijk wordt gesteld dat de opdrachten moeten worden gezien als voorbeelden van mogelijke opdrachten die bij elkaar niet een compleet beeld geven van de vakdiactische opdrachten die een student in een opleiding zal doen. Wel geven ze een voorbeeld van een opdracht die men zich bij een dergelijke (vakdidactische) competentie kan voorstellen.

Verder lezen:

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.