Alert 274 – Derde pilotjaar voor GroteWetenschapsDag (po)

Op woensdag 28 september gingen basisscholen in heel Nederland een ochtend lang aan de slag met wetenschap. Deze Grote Wetenschapsdag is een initiatief van de Universiteit Utrecht en is bedoeld om basisscholen te helpen bij het ontwikkelen van onderzoekend leren. Het thema van de Grote Wetenschapsdag was dit jaar Thuis op de Wereld.

Sociologische invalshoek
De onderwerpen kwamen dit jaar niet uit de ‘STEM-hoek’ (wiskunde, science), maar meer uit de sociale wetenschappen/sociale geografie.
De centrale vraag is hoe de leerlingen hun wijk beleven, wat voor een verschillen en overeenkomsten zij in de wijk ervaren en hoe kinderen zich er thuis kunnen voelen. Daartoe hebben leerlingen van groep 5 tot en met 8 de afgelopen weken ieder afzonderlijk een paspoort gemaakt.

Het valt meteen op bij dit ‘onderzoekend leren’ dat het noodzakelijk is dat leerlingen en leerkrachten in staat zijn om de gegevens die verzameld worden op een ‘handige’ (adequate) manier te verwerken, en dat betekent dat er reken/wiskundige vaardigheden kunnen/moeten worden ingezet.

Diversiteit
Tijdens de Grote Wetenschapsdag werd de informatie uit de paspoorten van de leerlingen verzameld en onderzochten zij in kleine groepen de diversiteit van de klas. Het onderzoek dat de leerlingen deden sluit aan bij verschillende wetenschappelijke onderzoeken binnen de Universiteit Utrecht. Het lesmateriaal is samen met wetenschappers ontwikkeld.