Alert 276 – Conferentie: Narrative & Metaphor in Education – 30 maart & 1 april 2017

Verhalen vertellen en het gebruik van metaforen worden vaak vooral geassocieerd met literatuur en poëzie. Wetenschappers binnen de filosofie, psychologie, antropologie en taalkunde hebben de afgelopen 30 jaar echter laten zien dat zowel verhalen als metaforen een fundamentele rol spelen in ons denken, ervaren, voorstellen en begrijpen. Dat maakt deze fenomenen bij uitstek interessant voor onderwijsland. Metaforen worden bijvoorbeeld gebruikt om moeilijke begrippen uit te leggen; narratieve technieken helpen een boodschap over te brengen en te onthouden en zorgen voor een meer persoonlijke beleving. En ook over onderwijs wordt gesproken aan de hand van metaforen en verhalen, in de politiek, de personeelskamer (leerlingen als ‘spons’, het ‘studiehuis’ etc.). Tot slot worden metaforen en narratieve technieken gebruikt als methode om het onderwijs te onderzoeken.

Van 30 maart tot en met 1 april organiseert de lerarenopleiding van de VU een internationaal congres waarin  narrativiteit en metaforiek samen worden gebracht. Daarnaast is een belangrijk uitgangspunt dat het een congres is voor wetenschappers (uit verschillende disciplines), lerarenopleiders en leraren en anderen werkzaam in of betrokken bij het onderwijsveld; een belangrijk aandachtspunt is daarbij juist het samenbrengen van wetenschap en praktijk – wat hebben we in de praktijk aan de inzichten uit onderzoek?

Keynote presentaties: Jean Clandinin, Vera Caine & Sean Lessard (University of Alberta, Canada) / Martin Cortazzi (University of Warwick) & Lixian Jin (De Montfort University, UK) / Kieran Egan (Simon Fraser University, Canada) & Michael Hanne (University of Auckland, New Zealand) / Martijn Meeter (Vrije Universiteit Amsterdam, The Netherlands) / Niklas Pramling (University of Gothenburg, Sweden).

Wilt u een bijdrage leveren in de vorm van een workshop, paperpresentatie en posterpresentatie? Bij dezen wordt u uitgenodigd om te reageren op de ‘call for papers’ (deadline 31 oktober). De voertaal op het congres is Engels. Meer informatie  is te vinden op: http://www.named2017conference.com/.