Panama 35 jaar

In Veldhoven kwamen op 19 en 20 januari ongeveer 200 lerarenopleiders, adviseurs, leerkrachten en andere geïnteresseerden bij elkaar voor de jaarlijkse conferentie, dit jaar met als thema ‘Goed en fout in het reken-wiskundeonderwijs’.

Schermafbeelding 2017-01-20 om 07.06.05 Schermafbeelding 2017-01-20 om 07.06.46

Ter gelegenheid van dit jubileum is een bundel gepubliceerd: Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw – Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs . Aan deze bundel is meegewerkt door een bonte verzameling deskundigen: van leraren tot onderzoekers. Elke beroepsgroep die deelneemt aan de jaarlijkse Panama-conferentie, is vertegenwoordigd.Op die pagina vindt u alle inhoud uit de bundel en meer: van praktische ideeën die in de reken-wiskundeles van morgen direct kunnen worden toegepast, tot bijdragen die aanzetten tot nadere doordenking van het reken-wiskundeonderwijs. U kunt ook de bundel als geheel downloaden.

Enkele artikelen

• De Moor, E. (2009). Zonder verleden geen toekomst (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek 27 – Leren van evalueren – de lerende in beeld bij reken-wiskundeonderwijs – (Vol. 27, pp. 85-97). Utrecht: Panama/ Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
  • Dummer, G. (2017). Computational thinking. Een manier om probleemoplossend vermogen te vergroten (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw. Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs (pp. 131-136). Utrecht: Panama NVORWO Universiteit Utrecht.
  • Jonker, V. and Wijers, M. (2017). Computational thinking. Ideeën voor de reken-wiskundeles (PDF). In Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw. Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs. Utrecht: Panama-NVORWO-Universiteit Utrecht-SLO.
  • Keijzer, R., Munk, F. and Janus, B. (2017). Lieggrafieken helpen grafieken doordenken (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw. Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs (pp. 59-64). Utrecht/Enschede: Panama/NVORWO/Universiteit Utrecht/SLO.
  • Menne, J. (2017). Productief oefenen (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw. Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs (pp. 91-100). Utrecht / Enschede: Panama: Universiteit Utrecht / NVORWO / SLO.
  • Van Galen, F. and Van Eerde, D. (2017). Statistiek in het basisonderwijs (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw. Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs (pp. 43-52). Utrecht / Enschede: Panama, Universiteit Utrecht / NVORWO / SLO.
  • Van Zanten, M. (2017). 35 jaar Panama voor goed reken-wiskundeonderwijs (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw. Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs (pp. 3-5). Utrecht / Enschede: Panama, Universiteit Utrecht / NVORWO / SLO.

Voor een overzicht van alle artikelen uit deze bundel zie panamaconferentie.sites.uu.nl/35-jaar-panama/