Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Boek: Gamedidactiek

Auteur: Martijn Koops

Docenten raken in toenemende mate geïnteresseerd in het inzetten van games in hun lessen. Het boek Gamedidactiek legt uit hoe je dat verantwoord doet. Wat kan een spel toevoegen aan de les? Games kunnen een toegevoegde waarde hebben in de les als je ze welbewust inzet. Met name voor lessen die traditioneel lastig te geven zijn, kan een spel een goed alternatief zijn. Afhankelijk van het probleem dat je wilt oplossen kies je een spelsoort. Daarbij is de keuze uit verschillende speltypen: Gamification, kennisspel, oefenspel, begripsspel of een verkennend spel. Het  boek Gamedidactiek bevat inzichten uit recente literatuur en koppelt deze aan praktijkvoorbeelden. Het legt uit hoe je tot een passend en verantwoord spel komt. Het is geschreven voor docenten en trainers in alle typen onderwijs. De voorbeelden in het boek zijn direct inzetbaar in het VO, HBO en WO. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een aantal reflectievragen, wat het boek ook geschikt maakt voor gebruik in didactieklessen aan de lerarenopleiding.

De inhoud van het boek

Het boek bestaat uit twee delen: Deel 1, “Het nut van spellen in de les”, biedt een theoretisch kader en legt uit wat games en spellen in een les kunnen toevoegen, en waarom.

Hoofdstuk 1 Leren in gezelschapsspellen

Hoofdstuk 2 Spellen en lessen

Hoofdstuk 3 Gamification

Hoofdstuk 4 Intuïtief leren met spellen

Hoofdstuk 5 Vier soorten educatieve spellen

Hoofdstuk 6 Een spel inbedden in de les

Hoofdstuk 7 Een educatief spel beoordelen

Deel 2, “Spellen ontwerpen voor de les”, licht aan de hand van praktijkvoorbeelden toe hoe je een spel kunt ontwerpen dat past bij jouw specifieke leerdoel.

Hoofdstuk 8 Gamification ontwerpen

Hoofdstuk 9 Een kennisspel ontwerpen

Hoofdstuk 10 Een oefenspel ontwerpen

Hoofdstuk 11 Een begripsspel ontwerpen

Hoofdstuk 12 Een verkennend spel ontwerpen

Bijlage: Kersen op de taart

De auteur werkt als natuurkundelerarenopleider aan de lerarenopleiding in Utrecht en past gamification en educatieve games al meer dan 10 jaar veelvuldig in zijn lessen toe. Zijn streven is om voor elk vak een ander spel te ontwerpen en zo zijn studenten bekend te maken met deze krachtige werkvorm. Dat is ook de aanleiding geweest om het boek te schrijven.

Verwijzingen

  • Op de website http://www.gamedidactiek.nl/ kunt u het boek bestellen tegen een prijs van € 27,95. Op deze site vindt u ook aanvullende informatie.

ELWIeR en Ecent als één STEM