15e Grote Rekendag

De Grote Rekendag begon ooit als een project van het Freudenthal Instituut, maar is vanaf 2014 een gezamenlijk project van de FSW en uitgeverij Malmberg in Den Bosch. De Grote Rekendag richt zich op de basisschool en beoogt te laten zien dat leerlingen ook in het reken-wiskundeonderwijs op onderzoek kunnen gaan. Daarnaast is een doel dat leraren en leerlingen plezier beleven aan rekenen-wiskunde. Tijdens de Grote Rekendag gaan scholen een dag lang aan de slag met materialen die speciaal voor deze dag ontworpen zijn.

Op 22 maart vond de 15e Grote Rekendag plaats. Ruim 1250 scholen in Nederland en Vlaanderen gingen aan de slag met opdrachten rond het inrichten van het lokaal (voor groep 1/2), bewegen in tal van getallenspelletjes (voor groep 3 en 4) en met het inrichten van een huisjespark (voor de groepen 5-8). De 15e editie beleefde een landelijke opening in Leeuwarden, waar burgemeester Crone een centrale rol speelde tijdens de schoolbrede start. Daar en ook op vele andere scholen – zo blijkt uit de evaluatie van de dag – inspireerden de opdrachten de leerlingen tot mooie producties.

Niet alleen leraren en leerlingen waarderen de Grote Rekendag. Ook de lokale pers besteedt op verschillende plekken in Nederland en Vlaanderen aandacht aan deze bijzondere invulling van het reken-wiskundeonderwijs. Op deze pagina vind je daarvan een overzicht. De site van de Grote Rekendagbiedt meer informatie over de dag en een link naar alle vorige edities.