Leren met VR

Is VR een hype of een blijvertje? Op het congres ‘Leren met VR: Virtual Reality in het onderwijs’ op 7 juni 2017 bij Enversed in Eindhoven werden de kansen van VR voor het onderwijs bekeken. Een korte impressie van de mogelijkheden.

Waarom VR zou werken

We leren het beste als we ons betrokken voelen, en verhalen en beelden zorgen voor betrokkenheid. VR is eigenlijk de volgende stap in beeldende technologie en daarmee in betrokkenheid.

Welke kansen VR biedt

Met VR kan je van alles. Je kunt bijvoorbeeld tijdreizen, van heel groot (het heelal) naar heel klein (als bacterie in het menselijk lichaam rondkijken) gaan, en kostbare practica of gevaarlijke situaties nabootsen. Met VR kan je leerlingen dingen echt laten zien en ervaren.

virtual reality glassesErvaringen van een vmbo docente met VR

Vmbo docente Britt van Dort maakt veel gebruik van VR in haar klassen, als aanvulling op de lesstof. In haar workshop zette zij voor- en nadelen van VR op een rijtje, en gaf ze tips voor docenten die ook VR in hun lessen willen gebruiken.

Voordelen van VR:

• VR plaatst de leerling middenin een ervaring
  • Je hebt 360 graden zicht
  • Het wekt de lesstof tot leven
  • Het biedt allerlei mogelijkheden, zonder dat je het gebouw hoeft te verlaten

Nadelen van VR:

• Je kunt de controle over de klas kwijt raken, door het enthousiasme van de leerlingen
  • Ongeveer één op de vijf leerlingen heeft last van simulatieziekte: misselijkheid, oogklachten. Overigens kunnen leerlingen die hier last van hebben alsnog meedoen via een beeldscherm, tablet of smartphone

Tips:

• Typ ‘VR’ in op Twitter en je vindt vele apps, die veelal gratis te gebruiken zijn. Leerlingen hebben geen moeite met Engelstalige apps
  • Probeer de app van tevoren zelf uit, zodat je weet wat leerlingen tegen kunnen komen
  • Geef de leerlingen een duidelijke opdracht mee, en benoem de doelen