Training: Lessen over stuiteren

Het EWTNH geeft trainingen over W&T aan PABO-opleiders en leerkrachten. Hieronder de leerdoelen en enkele beschrijvingen die bij de training over vallen en stuiteren in groep 7-8 gebruikt worden.

Leerdoelen voor leraren

Leraren leren over:

1. didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren
  2. operationaliseren van onderzoeksvragen, opzetten van experimenten, voorspellen van resultaten
  3. probleemoplossend denken
  4. eigen motieven, zelfbeeld, normen en waarden, overtuigingen en motieven t.a.v. W&T

Leerdoelen voor leerlingen

Leerlingen leren over:

1. onderzoek doen aan het stuiteren van ballen
  2. het verband tussen materiaaleigenschappen en stuitergedrag
  3. de groeiomstandigheden van kiemende zaden (indien les over groei en ontwikkeling wordt uitgevoerd)
  4. het drijven en zinken van voorwerpen (indien les over groei en ontwikkeling wordt uitgevoerd)

Slowmotion filmpje van stuiterbal

De stuiterles is gebaseerd op materiaal uit: Onderzoekend en Ontwerpend Leren bij Natuur en Techniek. Lesmateriaal. Maart 2007. Pierre Kemmers en Marja van Graft Den Haag: VTB.