Technologie en toepassing, schoolvak in het vo

Schoolvak vmbo

Zie ook website slo.

Dit vak geeft leerlingen de mogelijkheid om kennis te maken met vraagstukken uit de dagelijkse praktijk die met technologie opgelost kunnen worden. Zoals het maken van een toeristische QR route door de stad (in samenwerking met VVV en de gemeente), het ontwikkelen van een nieuwe saus in opdracht van een specerijenfabrikant of het ontwerpen van een kindermeubellijn voor een meubelfabrikant. Kenmerkend voor T&T is het terugkeren van de ontwerpmethodieken en de ontwikkeling van verschillende vaardigheden (zoals samenwerken, maar ook onderzoeken, kwaliteit leveren, rapporteren en reflecteren).Tot 2020 werd dit vak samen met  pilotscholen (inmiddels 36) ontwikkeld, en loopt de ontwikkeling thans door in scholen en lerarenopleidingen.Het vak laat leerlingen kennismaken met alle sectoren waarin technologie een rol speelt. Aan de hand van een praktische opdracht als het ontwerpen van een leskist, het bouwen van een escaperoom of het bedenken van hulpmiddelen waarmee ouderen langer thuis kunnen wonen, oriënteren leerlingen zich op hun toekomst.

T&T is een vak in ontwikkeling voor de theoretische en gemengde leerweg van het vmbo.

Versies van dit document

• 20230206, update, vincent jonker