Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Vakdidactiek

Vakdidactiek

Vakdidactiek is de discipline die toekomstige leraren in staat moet stellen om de inhoud van een vak in een bepaalde context te openen voor leerlingen.

In feite zijn ecent.nl en elwier.nl samenwerkingsgebieden binnen de lerarenopleidingen waar de vakdidactiek van STEM centraal staat.

Vakdidactisch onderzoek

Ecent en ELWIeR proberen het onderzoek naar vakdidactiek te promoten. Men is daarbij op zoek naar een gezamenlijke onderzoeksagenda w.b. vakdidactiek op basis van de vragen die leven in het onderwijs en de aansluiting op het nationale en internationale onderzoeksveld.

Verwijzingen
  • Counet, V. and Strijp, R. (Eds.). (2021). Vakdidactische onderzoeksagenda. Opgesteld door de Werkgroep Vakdidactisch onderzoek met ondersteuning van het NRO-bureau (PDF). Den Haag: NRO.
  • Verhoef, N., Drijvers, P., Bakker, A. and Konings, T. (2014). Tussen wal en schip. Wiskundig-didactisch onderwijsonderzoek in Nederland. Rapport Onderwijsonderzoekscommissie Platform Wiskunde Nederland (PDF) (pp. 30). Amsterdam.

ELWIeR en Ecent als één STEM