Programmeren in het basisonderwijs – enkele tips en bronnen op rij

Op een online plek (gemaakt met Xerte)
hebben de makers een interessante verzameling aangelegd over programmeren in het basisonderwijs.

We maken steeds meer gebruik van technologie. Van alledaagse dingen zoals onze wekker op onze smartphone tot aan onze lampen die op een ingesteld tijdstip gaan branden. We kunnen gebruik maken van deze handige functies, omdat ze zijn voorgeprogrammeerd door de fabrikant en aan te passen zijn door onszelf. Hoe laat je kinderen op de basisschool kennismaken met programmeren? Waarom is het belangrijk om daar al vroeg mee te beginnen? Welke vaardigheden spelen daarbij een rol? Hoe oefen je deze vaardigheden? Hoe kan je programmeren integreren met andere vakken die je aanbiedt?

TechYourFuture heeft een digitale leeromgeving (met behulp van Xerte) ontwikkeld die interessant is voor leerkrachten, coördinatoren en schoolleiders. In deze Xerte vind je uitleg en handvatten zodat je samen met je team een visie op programmeeronderwijs kunt ontwikkelen en hierop gebaseerd keuzes kunt maken voor het onderwijs bij jou op school.