Maakonderwijs

Definitie

Maakonderwijs is leren (door te) maken. Maakonderwijs is een creatieve manier om van kinderen uitvinders te maken en stimuleert hoofd, handen en hart (definitie van makereducation.nl).

Lesmateriaal

Een docent van een vmbo/STO-school (Bas Götte, Utrecht) die vertelt over maakonderwijs-mogelijkheden:

Samenvatting/dilemma

Wie zal ‘maakonderwijs’ een ‘echte plek’ geven in bijv. basis- en/of voortgezet onderwijs? Is dit het domein van de ’techneuten’ die verliefd worden op de technologie van een 3D-printer, is dit het domein van ‘kunst-educatie-mensen’ die al heel lang hun visie ontwikkeld hebben op ‘creëren’ en betekenis verlenen? Of is het een domein voor meerdere invalshoeken?

En hoe concreet gaan we het dan terugzien in het curriculum (van po, vo en lerarenopleiding)? Of moeten we dit maar gewoon buiten de schoolmuren laten?

Er is een technologische en creatieve revolutie aan de gang. Verbazingwekkende nieuwe gereedschappen, materialen en vaardigheden veranderen ons allemaal in makers. Het gebruik van technologie om de dingen die we nodig hebben te maken, te repareren of aan te passen, brengt techniek, design en computerwetenschap naar de massa’s. Gelukkig voor docenten overlapt deze makersbeweging met de natuurlijke neigingen van kinderen en de kracht van leren door te doen. De actieve leerling staat in het middelpunt van het leerproces en versterkt de beste tradities van progressief onderwijs. Dit boek helpt docenten e.a. om de mogelijkheden van de makerbeweging naar elke klas te brengen.

Children are natural tinkerers
Hun belangrijkste leerervaringen komen door directe ervaring met materialen. Digitale fabricage, zoals 3D-printen, en fysieke computers, zoals Arduino, Makey Makey en Raspberry Pi, breiden de speelgoed- en gereedschapskist van een kind uit met nieuwe manieren om dingen te maken en nieuwe dingen om te maken. Voor de allereerste keer kunnen uitvindingen uit de kindertijd worden geprint, geprogrammeerd of doordrenkt met interactiviteit. Gerecycleerde materialen kunnen weer tot leven worden gewekt.

inventtolearn.com