WvM publicatie 1 – Over wiskundige concepten

Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs

Nr. 1

Sfard (1991), Wiskundige concepten als proces en object

Koeno Gravemeijer en Frans van Galen, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreven een reflectie bij :

Sfard, A. (1991). On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on processes and objects as different sides of the same coin (PDF) Educational Studies in Mathematics, 22(1), 1-36. .

Hoe krijg je dat als beginneling ooit geleerd? Dat is inderdaad een hele opgave, beaamt Anna Sfard. In haar artikel legt ze haarfijn uit waarom wiskunde leren ingewikkeld is. Ze neemt geen genoegen met de gangbare vaststelling dat wiskunde de meest abstracte kennisdiscipline is. Dat is zeker zo, maar Sfard vertelt ons ook waarom dat zo is. Ontmoedigend? Nee hoor, want door het leerproces te ontrafelen laat ze zien hoe leerlingen het toch onder de knie kunnen krijgen.

Zie ook
Gun je leerlingen een Eureka-momentje