Studentinzet op School

Een landelijk platform van initiatieven die studenten uit het hoger onderwijs inzetten in het voortgezet onderwijs.

studentinzetopschool.nl/

StudentinzetopSchool maakt studenten enthousiast voor een baan in het onderwijs

StudentinzetopSchool is een landelijk platform van negen not-for-profit initiatieven die studenten inzetten in het voortgezet onderwijs. De studenten worden geselecteerd, getraind en begeleid vanuit de lerarenopleidingen. Alle initiatieven laten studenten hiermee direct ervaren hoe mooi het is om aan het onderwijs bij te dragen en leerlingen en docenten te ondersteunen. De lerarenopleidingen zorgen ervoor dat de studenten goed voorbereid zijn en ook tijdens het proces begeleid worden. Studenten komen dus op een natuurlijke manier in aanraking met de lerarenopleiding en de mogelijkheid om bijvoorbeeld een educatieve minor te volgen.

Vier studenten vertellen hun verhaal

Voorjaar 2023. Vier studenten vertellen hieronder hun verhaal en illustreren daarmee dat bovenstaande visie ook werkelijkheid wordt bij StudentinzetopSchool!

Nas

“Zelf ben ik door mijn ouders naar Nederland gestuurd om een betere kans te hebben dan in Iran. Ik begrijp hoe ontzettend belangrijk educatie is en zou graag anderen daarbij willen helpen”, vertelt Nas Abshari. “Ik ben ooit begonnen met Natuur- en Sterrenkunde en ik heb zelfs nog Werktuigbouwkunde geprobeerd in Delft. Bij beide voelde ik mij niet volledig op mijn plek. Toen de Lockdown begon, kreeg ik de kans om zonder mijn familie erbij na te denken over wat ik echt wil doen, en ben ik gestart met de opleiding Wijsbegeerte in Leiden.”
En daar zag Nas de oproep om Persoonlijk Assistent van de Leraar (PAL) te worden. Ze meldde zich aan en volgde de training bij het ICLON. Vervolgens werkte ze naast haar opleiding een jaar als PAL-student op het Wolfert Dalton in Rotterdam en hierdoor werd haar enthousiasme voor het onderwijs alleen maar groter. Ze koos voor de Educatieve Minor en ze loopt momenteel stage bij het Sorghvliet Gymnasium in Den Haag. “Persoonlijk vond ik het PAL-traject ontzettend leuk en het heeft mij geholpen om een toekomst te zien in het onderwijs”.

Nova

Door student op school kan ik nu al voor de klas staan, terwijl ik nog studeer. Ik vind dat echt fantastisch. Ik heb ervaring mogen opdoen als docent, en hierdoor weet ik zeker dat ik voor de klas wil staan. Ik heb besloten in september naar de pabo te gaan. Mijn baan heeft mij erg geholpen bij mijn studiekeuze.
Ik geef begrijpend lezen. Ik leer steeds meer over hoe ik lessen het best kan invullen en de aandacht van de leerlingen erbij kan houden. Lessen moeten een duidelijke structuur hebben, dus ik schrijf aan het begin van elke les op het bord wat we exact gaan doen, en hoeveel tijd elk onderdeel kost. Ik probeer de leerlingen veel complimentjes te geven over hun inzet en antwoorden, en de opdrachten zowel leuk als leerzaam te maken. Soms doen we aan het eind van de les een potje galgje met een moeilijk woord uit hun leesmap. Dat werkt heel motiverend, en zo wordt de betekenis beter onthouden!
Ik merk dat leerlingen steeds meer vragen durven te stellen. Vorige week vroeg een leerling om extra uitleg over signaalwoorden, want hij had daar een toets over. Daar word ik blij van. En ik werd er ook heel vrolijk van toen een andere leerling zei: ‘’Mevrouw, ik moet hiervoor om zeven uur opstaan, maar dat vind ik eigenlijk niet zo erg, want ik vind uw lessen eigenlijk best leuk.’’

Niels

Ik ben Niels, een master student natuurkunde aan de Radboud Universiteit, en via studentinzetopschool ben ik aanraking gekomen met het voortgezet onderwijs. Ik heb bijbanen in het onderwijs altijd interessant gevonden. Eerst ben ik zelf begonnen met bijles geven. Daar haalde ik zoveel plezier uit dat ik zin krijg in meer onderwijs gerelateerde projecten. Toen het duidelijk was dat de Radboud studenten in ging zetten op middelbare scholen om de Covid-achterstanden weg te werken was ik meteen enthousiast. Wat het precies in zou houden werd pas op de school duidelijk, maar ik kwam er daar achter dat ik voor het eerst voor een kleine klas zou lesgeven. Spannend maar vooral erg leuk! Het beviel me zo goed dat ik binnenkort een paar vwo bovenbouw klassen les ga geven op het Montessori College in Nijmegen en daar heb ik heel veel zin in. Ik ben erg tevreden over het project en de begeleiding. Je krijgt als student veel ruimte om je eigen keuzes te maken en je wordt uitstekend begeleid in je onderwijsloopbaan!

Sophia

Mijn naam is Sophia en ik werk nu met veel plezier als PAL-student in het voortgezet onderwijs. Als klein meisje wilde ik al juf worden, net als mijn moeder, en door mijn leven heen hoor ik dan ook al verhalen vanuit het onderwijs vanaf het docenten perspectief. Ik heb dan ook meerdere mogelijkheden gehad om eens mee te kijken in de klas. Daarnaast ben ik zelf ook actief bezig met lessen voorbereiden voor de wekelijkse volleybaltraining die ik geef. Als bijbaantje heb ik bijles gegeven en als huiswerkbegeleiding gewerkt. Toen ik via mijn universiteit een mailtje langs zag komen over PAL (Persoonlijk Assistent van de Leraar) was ik gelijk enthousiast. Ik werd al snel gekoppeld bij een school in de buurt en nu help ik de biologie sectie bij practica. Dit volgde logisch vanuit mijn eigen studie sinds ik Psychobiologie studeer aan de Universiteit van Amsterdam. Als PAL-student kan ik me oriënteren binnen het onderwijs en erachter komen of ik ook als docent zou willen werken. Ook is het erg leerzaam om steeds weer een andere leerling tegen te komen en te leren hoe je de hulp aanpast per leerling. Dit verschil merk ik vooral omdat de middelbare school waar ik werk, mavo, havo, vwo, vwo+ en gymnasium klassen heeft. Uiteindelijk ontwikkel ik veel verschillende vaardigheden werkende bij een grotere organisatie waar ik later veel baat van zal hebben.

Alle deelnemende initiatieven op Studentinzet op School, studentinzetopschool.nl (regionaal en landelijk).