Een inspirerend 2023 gewenst!

Op de valreep richting 2023 nog even een bericht vanuit ELWIeR en Ecent.

Afgelopen maanden zien we een bepaalde – een breder wordende – ‘bandbreedte’ in het denken over onderwijs vanuit het Ministerie van Onderwijs. Dat is misschien ook niet zo gek als je twee ministers en hun staf er op loslaat, twee ministers die lang niet altijd hetzelfde reflecteren over hun respectievelijke drive (eufemisme). Misschien dat wij niet goed luisteren, dat zal wel weer het politieke antwoord zijn.

Het gaat niet om die ministers. Het gaat om wat ‘we’ met zijn allen willen bereiken in de volle breedte van het onderwijs (po, vo, mbo, ho; en ook de varianten in het speciaal onderwijs).

Het gaat er dan ook om wat docenten eigenlijk willen – en kunnen – met hun rol (coach, opvoeder, driller, mede-nieuwsgierige, …, een combinatie van deze invalshoeken).

Laten wij als docenten/lerarenopleiders oog hebben voor die bandbreedte. Het maakt voor de vakdidactiek nogal wat uit wat je centraal stelt in deze, en hoe je begeleidt, kneedt, tipt, zwijgt, durft af te wijken, etc. Een drive bij jouw student, maar ook een drive bij jou.

Wellicht hebben wij – als docenten/opleiders – ook gewoon een opdracht in deze, die terug te voeren is op hoe wij zelf naar het onderwijs keken, toen wij de beslissing namen docent (en opleider) te worden, en wat we in de tussentijd hebben bijgeleerd.

Probeer in ieder geval een bron van inspiratie te zijn voor al je studenten. Dat is wat we jullie wensen in 2023.