Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Afscheidscollege Paul Drijvers

23 juni 2025, 16:15

Afscheidscollege Paul Drijvers

uu.nl/medewerkers/PHMDrijvers

“Tien handvatten voor evenwichtig wiskundeonderwijs”.

Tien handvatten

Paul somde in zijn afscheidscollege 10 handvatten op, voor ‘evenwichtig wiskundeonderwijs’.

  1. Wiskunde wat en waarom? Laat Leerlingen ervaren dat wiskunde mooi, leuk, speels en bevredigend kan zijn. Lastig: abstractie, generalisatie
  2. Werk aan een wiskundige attitude. Werk aan de motivatie, en voorkom wiskundeangst
  3. Geef wiskunde betekenis. Werk aan gecijferdheid
  4. Vaardigheden veranderen. Zorg ervoor dat vaardigheden het doel dienen. Het doel is het functioneren in een veranderende wereld vol technologie, kwantitatieve en statistische informatie, ruimtelijke ervaringen
  5. Vaardigheden oefenen. Zorg voor speelsheid, variatie en productie. Houd de doelen in het oog
  6. Erken de rol van ICT
  7. Steek tijd in het maken van goede leermiddelen en toetsen. Laten we daarbij kritisch zijn. Bij centrale examens: meer duven (stapelen, denkactiviteiten) en ICT gebruiken
  8. Vakdidactiek en lerarenopleiding. Kwaliteit van de leraar cruciaal. Borg die dus (professionele ontwikkeling)
  9. Erken verschillende vormen van evidentie. Evidentie ligt ook in praktijkonderzoek en bewezen waarde in de praktijk
  10. Vermijd doemdenken. Er is geen sprake van een onderwijsramp

Verwijzingen

  • Sheets gebruikt bij Afscheidscollege Drijvers (pdf)
  • Drijvers, P. (2015). Denken over wiskunde, onderwijs en ICT. Rede (Oratie) uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van gewoon hoogleraar in de Didactiek van de Wiskunde aan de Faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht (PDF). Utrecht: Utrecht University.
  • Drijvers, P. (2018). Hoofd in de wolken, voeten op de vloer. Praktijkgericht onderzoek naar wiskundig denken in ict-rijk reken-wiskundeonderwijs. Openbare les lectoraat Didactiek van Wiskunde en Rekenen. (PDF). Utrecht: Hogeschool Utrecht.
  • Didactiek van de wiskunde (Handboek)

ELWIeR en Ecent als één STEM