Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Peil.po rekenen-wiskunde

| PO |

Peil.po

Rekenen-Wiskunde

Regelmatige peiling in het basisonderwijs

Zie ook artikelen over periodieke peilingen

Peil.Rekenen-Wiskunde einde (s)bo en so 2022-2023

De Inspectie van het Onderwijs heeft in 2023 gelijktijdig met TIMSS en op dezelfde scholen de peiling Rekenen-Wiskunde in groep 8 uitgevoerd. Het onderzoeksrapport Peil.Rekenen-Wiskunde Einde (speciaal) basisonderwijs toont aan dat ook de rekenprestaties van leerlingen in groep 8 in 2023 min of meer gelijk zijn aan die in 2019.

  • Regulier basisonderwijs: ruim vier op de vijf basisschoolleerlingen behalen het fundamentele niveau 1F en iets meer dan één op de drie behaalt het streefniveau 1S.
  • Speciaal basisonderwijs: 16% behaalt 1F en 2% behaalt 1S.
  • Speciaal onderwijs: ruim de helft van de getoetste leerlingen behaalt 1F en 15% behaalt 1S.

Toenemend aantal rekencoördinatoren

Observatie 2024: Rekencoördinator op groot deel van de scholen aanwezig

Op 84% van de bo-scholen en 58% van de sbo-scholen is een rekencoördinator aanwezig. In het so op iets
minder dan de helft van de scholen. In de meeste gevallen is deze rekencoördinator verantwoordelijk voor het begeleiden en aansturen van de aanschaf
van nieuwe rekenmaterialen en het bijdragen aan de ontwikkeling van de leeromgeving van het
rekenonderwijs. Leerkrachten ervaren de ondersteuning van de rekencoördinator over het algemeen als gemiddeld tot hoog.

Overzicht peilingen

OCW maakt ihkv ‘basisvaardigheden’ een overzicht van peilingen voor rekenen-wiskunde:

Verwijzingen

  • (2024). Peil.Rekenen-Wiskunde Einde (speciaal) basisonderwijs en speciaal onderwijs 2022-2023 (PDF) (pp. 136). Utrecht: Onderwijsinspectie.
  • Scheltens, F., Hemker, B. and Vermeulen, J. (2013). Balans van het reken-wiskundeonderwijs aan het eind van de basisschool. Uitkomsten van de vijfde peiling in 2011 (PDF). Arnhem: Cito.
  • TIMSS

ELWIeR en Ecent als één STEM