ELWIeR – Weetje – Nr. 2
![]() |
Iedere maand verzorgt ELWIeR de publicatie van een ‘kernboodschap’.
Dit zijn ‘evidence-informed’ observaties over hoe rekenen-wiskunde-gecijferdheid kan worden ingezet in het onderwijs. |
Weetje – nr. 2 – Van ‘evidence-based’ naar ‘research-inspired’
Dit citaat komt voort uit een bijeenkomst in 2024, waarin deskundigen vakdidactiek rekenen-wiskunde elkaar troffen, en waar een lichte zorg werd uitgesproken als het gaat om een actieve onderzoekende houding van de docent.
De wendbare docent
We hebben graag goede docenten voor de klas, goed opgeleid en krachtig in hun vak. Dan is het belangrijk om wendbaar te zijn, handig in te spelen op wat er in de klas gebeurt, met een mix van praktijkkennis, kennis van de context en kennis uit onderzoek:

Bron: Website Masterplan basisvaardigheden (OCW)
Met deze drie aspecten ontstaat er een vorm van ‘evidence informed’ of ‘evidence inspired’ werken: de docent zal eigen kennis en ervaring toevoegen in de specifieke context en kritisch blijven op wat onderzoek aanreikt.
Ook is diezelfde houding van de docent van belang bij het leren gebruiken van een onderwijsmethode, in (na)scholing-settings en in de schoolorganisatie.
Verwijzingen
- Hoe om te gaan met uitkomsten van reflectie en onderzoek (ELWIeR reflectie 2024)