Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

ELWIeR – Weetje – Nr. 4

Iedere maand verzorgt ELWIeR de publicatie van een ‘kernboodschap’.

Dit zijn ‘evidence-informed’ observaties over hoe rekenen-wiskunde-gecijferdheid kan worden ingezet in het onderwijs.

Weetje – nr. 4 – Productief oefenen levert meer op!

Bij productief oefenen wordt er in het aanbod van ‘opgaven’ die geoefend moet worden iets toegevoegd, waardoor er meer mogelijkheden ontstaan voor de lerende om te leren en te oefenen, en het kan ook motivatie-verhogend werken.

Voorbeelden:

  • Maak ‘slimme rijtjes’ van opgaven. Deze opgaven bouwen op elkaar voort, de kennis/vaardigheid bij de ene som kan ook weer toegepast worden bij de volgende som.
  • Draai af en toe de rollen om -> de lerende mag zelf de volgende som bedenken in het oefen-aanbod. De rolwisseling levert een ander perspectief en kan het leerpotentieel daarmee aanwakkeren.

Verwijzingen

  • Menne, J. (2017). Productief oefenen (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw. Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs (pp. 91-100). Utrecht / Enschede: Panama: Universiteit Utrecht / NVORWO / SLO.
  • Menne, J. J. M. and Treffers, A. (2001). Productief oefenen Panama-Post. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 19(2), 28-35.
  • Menne, J. and Veenman, I. (1997). (Re)productief oefenen in de rekenkring. In C. Van den Boer and M. Dolk (Eds.), Naar een balans in de reken-wiskundeles – interactie, oefenen, uitleggen en zelfstandig werken. Panama / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht: Utrecht.
  • Noteboom, A. (2007). Panama-conferenties, bron van gouden momenten! (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek 25 – 25 jaar Panama – Gouden momenten verzilveren (Vol. 25, pp. 80-84). Utrecht: Freudenthal Institute for Science and Mathematics Education, Universiteit Utrecht.
  • Van den Bergh, J. (2007). Productief oefenen avant la lettre (PDF). In Panama Cursusboek 25 – 25 jaar Panama – Gouden momenten verzilveren (Vol. 25, pp. 134-136). Utrecht: Freudenthal Institute for Science and Mathematics Education, Universiteit Utrecht.

ELWIeR en Ecent als één STEM