Leernetwerken voor onderwijsverbetering op de basisvaardigheden
| PO | VO | MBO |
nov. 2024
Hoe kunnen begeleide leernetwerken helpen om scherp te krijgen wat jij als rekencoördinator moet doen om het reken-wiskundeonderwijs in de verschillende groepen op school te verbeteren?
In dit artikel beschrijven Wilco Meijer en Martine van Schaik (onderwijscoördinatoren bij OCW) hoe in het kader van het masterplan basisvaardigheden wordt samengewerkt.
Begeleide leernetwerken
In de begeleide leernetwerken bouwt men voort op het informele leren dat mensen van nature doen. Leren is veelal een sociale activiteit: leren doen mensen vooral samen, al dan niet met gebruik van externe kennisbronnen. Argyris en Schon (1978) hebben hier verder invulling aan gegeven door theorieën te beschrijven die mensen hanteren tijdens hun werk. De theory of action uit hun werk wordt gebruikt in het begeleid leernetwerk als hulpmiddel om de gewenste onderwijsverbetering concreet te maken.
Bij de leernetwerken kijkt de groep mee in de praktijk van de school, aan de hand van een kijkvraag. Deze kijkvraag is gericht op verandering die de school zou willen zien in de klas, in het leerproces van de leerlingen. Hierbij laten we ons inspireren door de methodiek van de instructional rounds in education (City et al. 2009). Binnen deze methodiek staat het samen leren en het observeren bij elkaar centraal.
Lees bij masterplanbasisvaardigheden.nl (OCW) meer over de achterliggende theory (’theory of action’, Argyris en Schön, 1978).
Deze aanpak vertoont ook zeker een parallel met Instructional rounds en met Lesson Study.
.
Verwijzingen
- Argyris, C. and Schön, D. A. (1978). Organizational learning: A theory of action perspective. Reading, Mass, USA: Addison Wesley.
- City, E. A., Elmore, R. F., Fiarman, S. E. and Teitel, L. (2011). Instructional rounds in education. A network approach to improving teaching and learning (PDF): Harvard Education Press.
- OCW (2023). Werkboek begeleide leernetwerken. Masterplan basisvaardigheden.
- Meijer, W. and Van Schaik, M. (2024). Leernetwerken voor onderwijsverbetering op de basisvaardigheden. Volgens Bartjens, 44(2).
- Instructional rounds
