Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

The research-teaching nexus in the sciences. Proefschrift Van der Rijst

| VO |

Proefschrift Roeland van der Rijst, Universiteit Leiden

23 september 2009

Van der Rijst, R. M. (2009). The research-teaching nexus in the sciences: Scientific research dispositions and teaching practice (Publication Number 9789490383015). University of Leiden. Leiden.

In dit onderzoek zijn verbanden bestudeerd tussen onderwijsintentie, de onderwijspraktijk en wetenschappelijke houdingen van docenten en studenten. Relaties van deze factoren tot de verwevenheid van onderzoek in het natuurwetenschappelijke bacheloronderwijs en suggesties voor de onderwijspraktijk werden beschreven.

Uit het onderzoek bleek dat een wetenschappelijke onderzoekende houding kan worden gekarakteriseerd door zes kwalitatief verschillende aspecten, en wel de neiging om: te willen begrijpen, te willen bereiken, kennis te willen delen, kritisch te willen zijn, vernieuwend te willen zijn, en te willen weten. Verder werd duidelijk dat de intenties van docenten niet altijd overeenkomen met de percepties van de studenten over onderzoek. De intenties van docenten die betrekking hadden op zichtbare onderdelen van wetenschappelijk onderzoek, kwamen relatief meer overeen met de studentpercepties dan de intenties van docenten die betrekking hebben op verborgen onderdelen. De resultaten geven aan dat verborgen onderdelen van wetenschappelijk onderzoek, zoals een kritische houding of een innovatieve atmosfeer, meer zullen moeten worden benadrukt, als wij willen dat studenten realistische opvattingen ontwikkelen over de aard van wetenschappelijk onderzoek.

Verwijzingen

ELWIeR en Ecent als één STEM