STEAM-UP projectvoorstel 2025
| VO |
STEAM-UP Teacher Academies Projectplan initiatief vanuit Universiteit Utrecht (binnen de samenwerking ICSE) deadline 26-3-2025 |
STEAM-UP beoogt de ontwikkeling van een Europese visie op STE(A)M-onderwijs die bijdraagt tot een wijdverspreide implementatie van STE(A)M-onderwijs in middelbare scholen en richt zich daarmee op prioriteit 5 van de oproep.
Doelen:
1. Duurzame samenwerking ontwikkelen tussen opleiding/nascholing STEM-didactiek & belanghebbenden door effectieve, toegankelijke en overdraagbare STEAM-programma’s te ontwerpen.
Om dit doel te bereiken, wordt per deelnemend land een samenwerkingsverband opgezet bestaande uit enkele opleidings/nascholingsinstituten plus een drietal scholen-vo die het lerarenperspectief zullen inbrengen bij het ontwerpen van het STEAM-programma.
.
Het STEAM-programma zal bestaan uit 8 modules (voor een flexibele en veelzijdige implementatie) en zal worden ontworpen in een interdisciplinair co-creatieproces. We ontwikkelen een versie voor docenten in opleiding en een versie voor studenten om tegemoet te komen aan hun verschillende behoeften.
2. Bijdragen aan de verbetering van de onderwijspraktijk door het gezamenlijk testen van verschillende vormen van mobiliteit.
Bij de implementatie van dit programma zullen we kijken naar de mobiliteit van docenten, variërend van kortlopende Europese virtuele workshops tot Europese gemengde langetermijnprogramma’s bestaande uit virtuele voorbereiding, een face-to-face Europees programma en virtuele follow-ups. Om de impact te maximaliseren zullen we het STEAM-programma ook inbouwen in bijv. U-Talent en landelijk nascholingsaanbod.
We zullen de implementatieopzetten kwantitatief en kwantitatief evalueren, waardoor we de houding, kennis en vaardigheden van leerkrachten met betrekking tot STEAM-onderwijs kunnen evalueren, maar ook de obstakels en ondersteunende factoren voor mobiliteit, de aantrekkelijkheid van het beroep van leerkracht en het overwinnen van genderkloven.
3. Beleid en praktijken voor lerarenopleidingen op Europees en nationaal niveau informeren
Het is een kerndoel van STEAM-UP om het beleid te informeren en het beleid voor lerarenopleidingen te verbeteren. We zullen dit doen op Europees en nationaal niveau door activiteiten uit te voeren zoals Europese beleidsrondetafelconferenties, beleidsbriefings, interne bijeenkomsten in partnerinstellingen en bijeenkomsten voor lokale beleidsverantwoordelijken om de weg te bereiden voor STEAM-onderwijs en -mobiliteit. Een uitgebreid verspreidings- en communicatieplan ondersteunt deze activiteiten.
The TA seeks to develop a European outlook in STE(A)M education that contributes to a widespread implementation of STE(A)M education in secondary schools and therewith focuses on priority 5 of the call.
We have set the following specific objectives:
1. Developing sustainable cooperation between ITE and CPD providers & stakeholders by designing effective, accessible and transferable STEAM programmes.
To reach this aim, we have set up a partnership consisting of 5 ITE providers acting as CPD providers as well, and 3 CPD providers plus 3 Schools who will bring in the teachers’ perspective when designing the STEAM programme. The STEAM programme will consist of 8 modules (ensuring flexible and multifaceted implementation) and will be designed in an interdisciplinary co-creation process in a creation retreat including a European level micro-piloting. We will develop one version for serving teachers and one version for student teachers to cater for their distinct needs.
2. Contributing to the improvement of teaching practice by testing jointly different forms of mobility in ITE and CPD STEAM programmes.
When implementing this programme we will test multifaceted ways of mobility, ranging from short-term European virtual workshops to European long-term blended programms consisting of virtual preparation, a face-to-face European programme and virtual follow ups. To maximise impact we well also implement the STEAM programme in national CPD and ITE programmes.
We will evaluate implementation set-ups quantitatively and quantitatively, which will allow us to evaluate teachers attitudes, knowledge and skills in relation to STEAM education, but also on obstacles and support factors for mobility, the attractiveness of the teaching profession and on overcoming gender divides.
3. Informing teacher education polices and practices at European and national levels
It is a core aim of the TAs to inform policy and improve teacher education policies. We will do so on European and national level by carrying out activities, such as European Policy Round tables, Policy briefs, In-house meetings in partner institutions and meetings for local policy drivers so as to set the scene for STEAM teaching and mobility. A comprehensive dissemination and communication plan supports these activities.
4. Enhancing the European dimension in STEAM ITE and CPD through innovative and practical collaboration and sharing experiences
This cross-cutting aim is realised in all our doing. Most importantly the European dimension is fostered in the joint co-creation process on the European level, therewith integrated in the modules content-wise, as different countries bring in their perspectives. The European dimension is also fostered by implementing the STEAM programme jointly as a European course, in which teachers from all across Europe can participate.
Verwijzingen
- ICSE Academy (een eerder Erasmus+ project)