Kennisbasis rekenen-wiskunde lerarenopleiding basisonderwijs
| PO |
Kennisbasis voor de pabo op het gebied van rekenen-wiskunde.
Inmiddels wordt gewerkt aan Herijking versie 2024. |
Versie 2018
- (2018). Kennisbases en profilering (PDF). Utrecht: 10 voor de leraar.
- J. Gardebroek-van der Linde, H. Van Doornik-Beemer, R. Keijzer and J. Van Bruggen. (2018). De kennisbasis rekenen-wiskunde en de kwaliteit van reken-wiskunde-instructie op de basisschool (PDF) Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 39(1), 65-76.
Versie 2009
- Van Zanten, M., Barth, F., Faarts, J., Van Gool, A. and Keijzer, R. (2009). Kennisbasis rekenen-wiskunde lerarenopleiding basisonderwijs (PDF). Den Haag / Utrecht: HBO raad / ELWIeR/Panama.
Herijking
- Geschreven in 2008-2009
- Vastgesteld in 2010 door de HBO raad
Algemeen
Het beheersen van de kennisbasis geeft aan dat een student voldoende feitelijke en theoretische kennis van het vak en de vakdidactiek paraat heeft. Ook bezit hij de vaardigheden om deze kennis in de diversiteit van de beroepspraktijk te hanteren. Boven deze voor alle studenten geldende kennisbasis verwerven studenten in lokale differentiaties en specialisaties een surplus aan vakkennis.
Landelijk is van belang dat lerarenopleidingen afgerekend kunnen worden op een duidelijke, gelegitimeerde, bestuurlijk vastgestelde en voor ieder verifieerbare kennisbasis van alle schoolvakken. Dat vereist een geobjectiveerd controleerbaar systeem van landelijke kennistoetsen dat de lerarenopleidingen gezamenlijk in stand houden en dat in de periodieke accreditatieprocedures voor de opleidingen kan worden geijkt. Op 25 mei 2009 bracht de Onderwijsraad een advies uit met betrekking tot landelijke toetsing van de kennisbasis dat goeddeels in deze lijn ligt. Een robuuste digitale toetsinfrastructuur maakt het straks voor iedere opleider mogelijk zijn student(en) de maat te nemen op het moment dat de opleiding daarvoor in de Onderwijs- en Examenregeling (OER) heeft aangewezen.
Vakkennis alleen maakt nog geen goede leraar. De kennistoetsen vormen geen eindtoets en kunnen bijvoorbeeld al in het tweede of derde jaar van de opleiding worden afgesloten. Er zal op basis van de kennisbasis ook een landelijke toetsing gerealiseerd worden. Dat betekent de opbouw van een digitale toetsinfrastructuur en parallel daaraan de ontwikkeling van een toetsitembank. Proeftoetsen zijn voorzien voor 2010-2011.
In de lange versie van de Kennisbasis zijn nog de volgende extra stukken opgenomen:
- Kennisbasis rekenen-wiskunde kort: de domeinen en kernconcepten. Dit is bedoeld voor degenen die in kort bestek kennis willen nemen van de essentie van de kennisbasis, de domeinen en kernconcepten (ook wel aangeduid als kenniselementen)
- Kennisbasis en de referentieniveaus rekenen van de Commissie Meijerink. Dit behandelt de reikwijdte van de kennisbasis op het terrein van de vaardigheden. Het opent vensters op de kennisbasis vanuit de referentieniveaus voor rekenen in de rapportage van de Expertgroep van de Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, (Commissie Meijerink), verschenen februari 2008, en in de bijstelling hiervan die dezelfde commissie heeft aangebracht onder de titel ‘Een nader beschouwing; over de drempels met taal en rekenen’, juni 2009.
- Een toelichting en verantwoording van de opstellers met vakspecifieke opmerkingen over totstandkoming, gekozen opbouw en bronnen.
-
Globale theorie rekenen-wiskunde en didactiek
-
Doelen van het vakgebied rekenen-wiskunde op de basisschool
- Gecijferdheid
- Kerndoelen, tussendoelen en referentieniveaus
-
Leerprocessen bij rekenen-wiskunde
- Mathematiseren en formaliseren
- Automatiseren en memoriseren
- Taal en betekenisverlening
-
Vakdidactiek rekenen-wiskunde
- Vakdidactische noties van realistisch reken-wiskundeonderwijs
- Nuanceringen en kanttekeningen bij realistisch reken-wiskundeonderwijs
- Omgaan met verschillen bij rekenen-wiskunde
- Oefenen en onderhouden
- Historisch perspectief
-
Doelen van het vakgebied rekenen-wiskunde op de basisschool
-
Domeinbeschrijvingen
- Hele getallen
- Verhoudingen, procenten, breuken, kommagetallen
- Meten
- Meetkunde
- Verbanden
- Marc van Zanten, hogeschooldocent rekenen-wiskunde Hogeschool Edith Stein / Twente, School of Education, projectleider PANAMA, voorzitter projectgroep
- Frits Barth, hogeschooldocent rekenen-wiskunde Stenden Hogeschool, Christelijke pabo, Leeuwarden;
- José Faarts, hogeschooldocent rekenen-wiskunde Hogeschool Zuyd, pabo Maastricht;
- Anneke van Gool, ELWIeR, PANAMA;
- Ronald Keijzer, docent rekenen-wiskunde IPABO Amsterdam/Alkmaar, ass. projectleider, ELWIeR, PANAMA
- Startbekwaamheden leraar primair onderwijs. Deel 1: Startbekwaamheden en situaties. (1997). . Utrecht: Vereniging de Samenwerkende Landelijke Pedagogische Centra.
- Principles and standards for school mathematics. (2000). (PDF). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
- Opleiden in geuren en kleuren Ð bakens voor rekenen-wiskunde & didactiek op de pabo. (2007). . Utrecht/Enschede: Panama/Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht / SLO.
- Leerkracht! Advies van de commissie leraren. September 2007. (2007). (PDF) Retrieved March 2, 2012, from http://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/2007_rapport_commissie_rinnooy_kan.pdf
- Mathematics Matters. (2008). . London: National Centre for Excellence in the Teaching of Mathematics.
- Foundations for success. The Final Report of the National Mathematics Advisory Panel. (2008). (PDF): U.S. Department of Education.
- Fundamentele doelen rekenen-wiskunde. Uitwerking van het fundamenteel niveau 1F voor einde basisonderwijs. Versie 1.1. (2008). . Enschede: SLO.
- Krachtig meesterschap. Kwaliteitsagenda voor het opleiden van leraren 2008-2011. (2008). (PDF). Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
- Over de drempels met taal en rekenen. Eindrapportage van de Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen (commissie Meijerink). (2008). (PDF). Enschede: SLO.
- Kwaliteitsborging van het eindniveau van aanstaande leraren. (2009). . Den Haag: Onderwijsraad.
- Rekenonderwijs op de basisschool. Analyse en sleutels tot verbetering. (2009). (PDF). Amsterdam: Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.
- Andeweg, A. (2008). Rekenen en rekenen is drie. Wat kunnen we met de artikelen van Jan van de Craats en Willem Uittenbogaard? Tijdschrift voor Remedial Teaching, 16(3), 18-21
- Ball, D. L. and Bass, H. (2000). Interweaving content and pedagogy in teaching and learning to teach: Knowing and using mathematics (PDF). In J. Boaler (Ed.), Multiple perspectives on the teaching and learning of mathematics (pp. 83-104). Westport, CT: Ablex.
- Baltussen, M., Klep, J. and Leenders, Y. (1997). Wiskunde avonturen met jonge kinderen .
- Battista, M. (1982). Understanding area and area formulas The Mathematics Teacher, 75(5), 362- 368
- Beishuizen, M. (1993). Mental strategies and materials or models for addition and substraction up to 100 in Dutch second grades Journal for Research in Mathematics Education, 24, 294-323
- Biemond, H. (1998). Over rekenen gesproken. Taal in/en rekenen. . In N. Boswinkel and M. Dolk (Eds.), Taal leren in de rekenles. Utrecht: Panama / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
- Borghouts, C., Buter, A., Dekker, J., Hoogenberg, E., Kopmels, D. and Van Oostenbrugge, M. (2007). Interactie in rekenen. Eenvoudige interactie realiseren in het werken met uw rekenmethode . Vlissingen: SLO, Bazalt.
- Buijs, K. (2004). Wie het kan verwoorden snapt het Volgens Bartjens, 24(1), aug-12
- Buijs, K. (2005). Hoofdrekenen in de hoogste leerjaren. Spelenderwijs verder Willem Bartjens, 22(4), 28-32
- Buijs, K. (2005). Van procedure- naar begripsgericht onderwijs (PDF) Panama-Post. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 24(1), 9-17
- Buijs, K. (2008). Leren vermenigvuldigen met meercijferige getallen (PDF), Utrecht University, Utrecht.
- Buijs, K. (2009). Hoe schrijf je dat nu netjes op? Het gebruik van hulpnotaties in het reken-wiskundeonderwijs (PDF) Volgens Bartjens, 28(3), 30-34
- Buijs, K. (2009). Vermenigvuldigen met meercijferige getallen. Pleidooi voor een kernleergang gestileerd hoofdrekenen . In M. Van Zanten (Ed.), Doorgaande ontwikkelingen rekenen-wiskunde (pp. 41-56). Utrecht: Panama/FIsme, Universiteit Utrecht.
- Buijs, K., Bokhove, J., Keijzer, R., Lek, A., Noteboom, A. and Treffers, A. (1996). De Breukenbode . Enschede/Utrecht: SLO, FI, Cito.
- Buijs, K., Klep, J. and Noteboom, A. (2007). TULE. Tussendoelen en leerlijnen (PDF) Retrieved April 16, 2012, from http://tule.slo.nl
- Buijs, K. and Noteboom, A. (1995). Breuken: begrip en taalontwikkeling . In C. Van den Boer and M. Dolk (Eds.), Rekenen in de bovenbouw van de basisschool. Utrecht: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
- Cobb, P. (1987). Information-processing psychology and mathematics education. A constructivist perspective Journal of mathematical behavior, 6, apr-12
- Cobb, P., Wood, T. and Yackel, E. (1991). A constructivist approach to second grade mathematics . In E. Von Glaesersfeld (Ed.), Radical Constructivism in Mathematics Education (pp. 157-176). Dordrecht/Boston/London: Kluwer Academic Publishers.
- Cockcroft, W. (1982). Mathematics counts. Report of the Committee of Inquiry into the Teaching of Mathematics in Schools (PDF). London: Her Majesty’s Stationery Office.
- Damhuis, R. and Litjens, P. (2002). “Taal leren door interactie; geldt dat ook voor rekentaal?” . In R. Keijzer and W. Uittenbogaard (Eds.), Interactie in het reken-wiskundeonderwijs. Utrecht: Panama/FIsme, Universiteit Utrecht.
- De Corte, E., Greer, B. and Verschaffel, L. (1996). Mathematics teaching and learning . In D. C. Berliner and R. C. Calfee (Eds.), Handbook of Educational Psychology (pp. 491-549). New York: MacMillan.
- De Goeij, E. (2004). Een hut van kranten Volgens Bartjens, 23(5), 37-39
- De Goeij, E. (2005). Ik doe van de 43 één naar de 39. Variastrategieën: de methode volgen of een eigen koers varen Volgens Bartjens, 25(2), 9-12
- De Jong, R. (1995). Modellen, meten en meetkunde . In C. Van den Boer and M. Dolk (Eds.), Modellen, meten en meetkunde. Panama/Freudenthal Instituut: Utrecht.
- De Meulemeester, O. and Prinsen, L. (2004). Mino-meetkunde Volgens Bartjens, 24(3), 31-34
- De Moor, E. (1990). Vormleer (PDF) Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 9(1), 34-44
- De Moor, E., Janssen, J., Kraemer, J. M. and Menne, J. (1997). Betekenis van meetkunde voor de basisschool Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 15(4), 13-26
- De Moor, E. and Menne, J. (2001). Meten naar menselijke maat . In R. Keijzer and W. Uittenbogaard (Eds.), Uit de lengte of uit de breedte – de kwaliteit van het meetonderwijs. Panama/FI, Universiteit Utrecht: Utrecht.
- De Moor, E., Streefland, L. and Treffers, A. (1991). Proeve van een nationaal programma voor het reken-wiskundeonderwijs op de baisschool (13) – procenten, analyse van het gebied (PDF) Panama-Post. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 9(4), 25-42
- De Neeff-Wisselink, W. (2007). Ik woon dichter bij school dan jij Volgens Bartjens, 26(5), 30-32
- Den Hertog, J. (2006). Rekenvaardigheid en gecijferdheid – enquête onder pabo-docenten rekenen-wiskunde & didactiek (PDF) Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 25(4), 30-34
- Dolk, M. (2005). Aandacht voor ‘big ideas’ in de wiskunde. Kinderen discussiëren over hun wiskundige ontdekkingen (PDF) Volgens Bartjens, 25(2), jul-12
- Dolk, M. (2007). De leraar als archeoloog en begeleider. Rijke problemen oplossen in plaats van procedures aanbieden Volgens Bartjens, 27(2), okt-12
- Dolk, M. and Uittenbogaard, W. (Eds.). (1993). Procenten – op de grens van basisschool en basisvorming . (Vol. 11). Utrecht: Panama, HMN/Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
- Erich, L. (1994). ‘Twintig procent is delen door vijf!’ Problemen met procentrekenen Willem Bartjens, 14(2), 38-41
- Erlwanger, S. H. (1973). Benny’s conception of Rules and Answers in IPI Mathematics (PDF) Children’s Mathematical Behavior, 1(2), 212-231
- Faes, W. (1999). De schuifstrook: een dynamisch model Willem Bartjens, 19(2), 14-18
- Feijs, E. (2005). Een meetkundeactiviteit voor de bovenbouw van het basisonderwijs (PDF) Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 24(4), 46-52
- Feys, R. (1995). Optellen, aftrekken en splitsen tot 20 . In L. Verschaffel and E. De Corte (Eds.), Naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek voor de basisschool en de basiseducatie. Deel 2: Het fundament van gecijferdheid gelegd. Leuven: Acco.
- Feys, R. (1995). Getallenkennis, optellen en aftrekken in het getallengebied 20-100 . In L. Verschaffel and E. De Corte (Eds.), Naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek voor de basisschool en de basiseducatie. Deel 2: Het fundament van gecijferdheid gelegd. Leuven: Acco.
- Fosnot, C. and Dolk, M. (2001). Young mathematicians at work. Constructing number sense, addition and substraction . Portsmouth: Heinemann, Reed Elsevier.
- Fosnot, C. and Dolk, M. (2002). Young mathematicians at work. Constructing fractions, decimals and percents . Portsmouth: Heinemann, Reed Elsevier.
- Freudenthal, H. (1983). Didactical Phenomenology of Mathematical Structures (PDF). Dordrecht: Reidel.
- Freudenthal, H. (1984). Appels en peren / wiskunde en psychologie (PDF). Apeldoorn: Van Walraven.
- Freudenthal, H. (1991). Revisiting Mathematics Education. China Lectures . Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
- Frijlink, J. and Wouda, H. (2008). De rekentoren. Realistisch reken-wiskundeonderwijs aan kleuters Volgens Bartjens, 28(1), 24-27
- Gal’perin, P. (1972). Het onderzoek naar de cognitieve ontwikkeling van het kind Pedagogische Studiën, 49(441-454)
- Gal’perin, P. (1978). De organisatie van de cognitieve activiteit en de optimalisering van het onderwijs-leerproces Pedagogische Studiën, 55, 218-227
- Gelderblom, G. (2007). Effectief omgaan met verschillen in het rekenonderwijs . Amersfoort: CPS.
- Gelderblom, G. (2008). Effectief omgaan met zwakke rekenaars . Amersfoort: CPS.
- Gilissen, L. and Klep, J. (1980). De getallenlijn. Tellen, meten, rekenen en denken . Tilburg: Zwijsen.
- Goffree, F. (1992). De Pabo-bv in 2002 . In F. Goffree, A. Treffers and J. De Lange (Eds.), Rekenen anno 2002. Toekomstverwachtingen van het reken-wiskundeonderwijs. Utrecht: NVORWO.
- Goffree, F. (1994). Wiskunde en Didactiek, deel 2 . Groningen: Wolters Noordhoff.
- Goffree, F. (1994). Verhoudingen: je komt ze overal tegen Willem Bartjens, 14(1), 1-13
- Goffree, F. (1995). Gecijferdheid . In L. Verschaffel and E. De Corte (Eds.), Naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek voor de basisschool en de basiseducatie. Deel 1: Achtergronden. Leuven: Acco.
- Goffree, F. (1995). Proeve van een nationaal programma rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo . Utrecht: Freudenthal instituut.
- Goffree, F. (2005). Kleuterwiskunde . Groningen: Wolters Noordhoff.
- Graeber, A. and Tanenhaus, E. (1995). Multiplication and division: from whole numbers to rational numbers . In D. Owens (Ed.), Research ideas for the classroom – Middle grades mathematics (pp. 99-117). New York: Macmillan.
- Gravemeijer, K. (2000). Meten als basis voor het rekenen met de lege getallenlijn (PDF) Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 18(3), 37-46
- Gravemeijer, K. (2001). Reken-wiskundeonderwijs voor de 21e eeuw (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Gravemeijer, K. (2002). Betekenisvol rekenen. Op zoek naar de wiskunde in een contextopgave (PDF) Willem Bartjens, 22(4), 5-8
- Gravemeijer, K. (2005). Revisiting ‘Mathematics education revisited’ (PDF). In Freudenthal 100. Special Honderste Geboortedag Hans Freudenthal. Utrecht: Freudenthal instituut.
- Gravemeijer, K. (2006). Wiskunde leren is complexer dan je denkt (PDF) Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkel, praktijk, 25(1), 33-36
- Gravemeijer, K. (2007). Wiskundeonderwijs voor de kennissamenleving. . In M. Popkema, P. Wilhelm and K. Boersma (Eds.), Onderwijs in de kennissamenleving. Jaarboek 2007. Amsterdam: Uitgeverij Aksant.
- Gravemeijer, K., Figueiredo, N., Feijs, E., Van Galen, F., Keijzer, R. and Munk, F. (2007). Meten en meetkunde in de bovenbouw. Tussendoelen Annex Leerlijnen. Bovenbouw basisschool. (PDF). Groningen: Wolters-Noordhoff.
- Gravemeijer, K. and Van Eerde, D. (2004). Verschil maken . In R. Keijzer and W. Uittenbogaard (Eds.), Een wereld van verschillen. Differentiatie in het reken-wiskundeonderwijs. Utrecht: Panama/Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
- Gravemeijer, K. P. E. (1994). Educational development and developmental research Journal for Research in Mathematics Education, 25, 443-471
- Gravemeijer, K. P. E. (1994). Developing realistic mathematics education (PDF), CDbeta press, Utrecht.
- Gribling, S., Keijzer, R., Vermeulen, W. and Faes, W. (1994). De schatkamer . Apeldoorn: Walraven.
- Grossman, P. and Schoenfeld, A. (2005). Teaching subject matter . In L. Darling-Hammond and J. Bransford (Eds.), Preparing teachers for a changing world. San Francisco: Jossey-Bass.
- Heijerick, L. (1995). Leereenheid 17: Meetkunde. Cursus naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek voor de basisschool en basiseducatie . Leuven: Acco.
- Heuvel-Panhuizen, M. v. d. (2009). Hoe rekent Nederland? . Utrecht: Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen, Universiteit Utrecht (oratie).
- Heyerick, L. (1995). Meetkunde . In L. Verschaffel and E. De Corte (Eds.), Naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek voor de basisschool en de basiseducatie. Deel 3: Verder bouwen aan gecijferdheid. Acco: Leuven.
- Hill, H., Sleep, L., Lewis, J. and Ball, D. (2007). Assessing Teachers’ Mathematical Knowledge. What Knowledge Matters and What Evidence Counts? . In F. Lester (Ed.), Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. (pp. 111-155). National Council of Teachers of Mathematics: VS.
- Hill, H. C., Loewenberg Ball, D. and Schilling, S. (2008). Unpacking Pedagogical Content Knowledge: Conceptualizing and Measuring Teachers’ Topic-Specific Knowledge of Students Journal for Research in Mathematics Education, 39(4), 372-400
- Hoogland, K. (2005). Gecijferd. Hoe ga je om met de kwantitatieve aspecten van de wereld om ons heen? Euclides, 2005(4), 186-189
- Hoogland, K. (2008). Van sommen maken naar gecijferdheid Beroep Docent, 2008(5), 26-27
- Hoogland, K. (2008). Nostalgische terugblik op de staartdeling (PDF) Nieuw Archief voor de Wiskunde, 5(9)
- Hoogland, K. and Meeder, M. (2007). Gecijferdheid in beeld . Utrecht: APS.
- Huitema, S. (2009). Schets van een leerlijn vermenigvuldigen en delen voor kinderen van niveau 1F . In M. Van Zanten (Ed.), Doorgaande ontwikkelingen rekenen-wiskunde. Panama/FIsme, Universiteit Utrecht: Utrecht.
- Janson, D. and Noteboom, A. (2004). Compacten en verrijken van de rekenles voor begaafde en hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs . Enschede: SLO.
- Janssen, J., Van der Schoot, F., Hemker, B. and Verhelst, N. (1999). Balans van het reken-wiskunde-onderwijs aan het einde van de basisschool 3. Uitkomsten van de derde peiling in 1997 (Vol. 13). Arnhem: Cito Instituut voor Toetsontwikkeling.
- Janssen-Vos, F. (2008). Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw . Assen: Van Gorcum.
- Janssen-Vos, F., Pompert, B. and Vink, H. (2002). Naar lezen, schrijven en rekenen . Assen: Van Gorcum.
- Jonker, V. (2007). Weermaker. Hoe het weer wordt weergegeven Volgens Bartjens, 26(3), 22
- Kaplan, R. (1999). The nothing that is. A natural history of zero . Oxford: Oxford University Press.
- Keestra, M. (Ed.). (2006). Een cultuurgeschiedenis van de wiskunde . Uitgeverij Nieuwezijds: Amsterdam.
- Keijzer, R. (2003). Teaching formal mathematics in primary education. Fraction learning as mathematising process (PDF), Utrecht University, Utrecht.
- Keijzer, R. (2007). Deca is tien Volgens Bartjens, 26(3), 04-aug
- Keijzer, R. and Feijs, E. (2006). Snijden in een kubus Volgens Bartjens, 25(5), 05-jul
- Keijzer, R., Figueiredo, N., Van Galen, F., Gravemeijer, K. and Van Herpen, E. (2005). Breuken, procenten, kommagetallen en verhoudingen . Groningen: Noordhoff.
- Keijzer, R. and Gravemeijer, K. (2005). Breuken, verhoudingen, procenten en kommagetallen in discussie (PDF) Panama-post, 24(2), 6
- Keijzer, R. and Van Slijpe, J. W. (2007). Tijd maken voor tijd (PDF) Volgens Bartjens, 27(2), 14-16
- Keijzer, R. and Van Tricht, R. (2007). Meetkunde, Patronen en Kunst . Utrecht: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
- Keijzer, R. and Van Tricht, R. (Eds.). (2008). Het is tijd . Freudenthal Instituut: Utrecht.
- Keijzer, R., Van Tricht, R. and Van Schaik, M. (2009). Waar voor je geld . Utrecht: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
- Kemmers, P., Moerlands, F., Vedder, J. and Buijs, K. (2008). Integratie van rekenen-wiskunde en natuur en techniek (PDF). Enschede: SLO.
- Klabbers, V. (2009). Een krachtige leeromgeving 1. Rekenen en wiskunde & didactiek Praxisbulletin, 26(6), 19-23
- Klabbers, V. (2009). Een krachtige leeromgeving 2. Rekenen en wiskunde & didactiek Praxisbulletin, 26(7), okt-15
- Klep, J. and Paus, H. (2006). Geen competentie zonder repertoire (PDF) VELON Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 27(1), 5-12
- Knippenberg, H. and De Pater, B. (1988). De eenwording van Nederland . Nijmegen: SUN.
- Koersen, W. and Uittenbogaard, W. (2006). Cijferen, hoe nu verder? Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 25(4), 46-49
- Kool, M. (2009). Professionele wiskundekennis van de basisschoolleraar (PDF). In R. Keijzer and V. Jonker (Eds.), Over de muurtjes kijken. Verslag twee jaar ELWIeR. Utrecht: Expertisecentrum Lerarenopleiding Wiskunde en Rekenen (Freudenthal instituut).
- Koren, M. (2002). Een heldere kijk op cake. Een rechthoeksmodel voor het rekenen met breuken Willem Bartjens, 21(4), 05-jul
- Kraemer, J. M., Janssen, J., Van der Schoot, F. and Hemker, B. (2005). Balans [31] van het reken-wiskundeonderwijs halverwege de basisschool 4. Uitkomsten van de vierde peiling in 2003 (PDF). Arnhem: Cito.
- Krauthausen, G. (1993). Kopfrechnen, halbschriftliches rechnen, schriftliche Normalverfahren, Taschenrechner: für eine Neubestimmung des Stellenwertes der vier Rechenmethoden (PDF) Journal für Mathematikdidaktik, 14(3/4), 189-219
- Lek, A. and Noteboom, A. (1996). Waar wonen de breuken? Willem Bartjens, 15(3), 33-39
- Lohstro-van Bruggen, V. (2007). De grote rekendag 2007 (PDF) Volgens Bartjens, 27(1), 32-34
- Luit, J. v. (Ed.). (1994). Research on learning and instruction of mathematics in kindergarten and primary school . Graviant: Doetinchem.
- Markusse, A. (2008). Rekenen met Dikke Idde Volgens Bartjens, 28(1), 7-9
- Mayer, R. (1987). Educational Psychology. A cognitive approach . Santa Barbara: HarperCollins.
- McIntosh, A., Reys, B. and Reys, R. (1992). A proposed framework for examining basic number sense (PDF) For the Learning of Mathematics, 12(3), 2-8
- Meelissen, M. and Drent, M. (2008). TIMSS 2007. Trends in leerprestaties in exacte vakken in het basisonderwijs (PDF). Enschede: Universiteit Twente.
- Meester, F. (1991). Ik hoop dat Roosje gaat voetballen Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 10(3), 27-29
- Menne, J. (2003). Met sprongen vooruit. Een productief oefenprogramma voor zwakke rekenaars in het getallengebied tot 100 – een onderwijsexperiment (PDF), Bekadidact, Utrecht.
- Menne, J. (2006). Het boek met 130 bladzijden. Het betere alternatief voor de klassikale kaartjesgetallenlijn in groep 4 Volgens Bartjens, 25(4), 14-16
- Menne, J. (2008). De kralenketting. Hoe kun je de kralenketting inzetten bij het leren rekenen? Volgens Bartjens, 28(1), 12-15
- Menne, J. (2008). Waarom is het niet de bedoeling dat kinderen rekenen op een rekenrek? Volgens Bartjens, 27(5), 33-34
- Menne, J. and Veenman, I. (1997). (Re)productief oefenen in de rekenkring . In C. Van den Boer and M. Dolk (Eds.), Naar een balans in de reken-wiskundeles Ð interactie, oefenen, uitleggen en zelfstandig werken. Panama / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht: Utrecht.
- Milo, B. (2003). Math instruction for special-needs students. Effects of instructional variants in addition and substraction up to 100 . Universiteit Leiden: Leiden.
- Milo, B. and Ruijssenaars, A. (2004). Instructie en leerlingkenmerken . In R. Keijzer and W. Uittenbogaard (Eds.), Een wereld van verschillen. Differentiatie in het reken-wiskundeonderwijs. Panama / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht: Utrecht.
- Moerlands, F. (2003). Het krijtmonster. Standaard-oefenrijtjes worden uitdagende problemen Volgens Bartjens, 23(1), 38-39
- Mols, B. (2007). Opgelost. Toepassingen van wiskunde (PDF). Diemen: Veen Magazines.
- Moor, E. d. (1999). Van vormleer naar realistische meetkunde (PDF). Utrecht: Utrecht University, Faculty of Sciences, Freudenthal Institute.
- Munk, F. and Keijzer, R. (2006). Van groot naar klein. Praten over een poster vol maten, referenties en verbanden Volgens Bartjens, 26(1), 14-16
- Nelissen, J. (1987). Kinderen leren wiskunde. Een studie over constructie en reflectie in het basisonderwijs , Utrecht University, Utrecht.
- Nelissen, J. (1988). Reflecteren in systematische samenspraak Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 13(5), 245-270
- Nelissen, J. (1990). Automatiseren . Gorinchem: De Ruiter.
- Nelissen, J. (1998). Taal en betekenis in het realistisch reken-wiskundeonderwijs . In N. Boswinkel and M. Dolk (Eds.), Over rekenen gesproken. Taal in/en rekenen. Panama / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht: Utrecht.
- Nelissen, J. (1999). De betekenis van Piaget voor het leren rekenen De Wereld van het Jonge Kind, 26(9), 281 Ð 283
- Nelissen, J. (2002). Interactie: een vakpsychologische analyse . In R. Keijzer and W. Uittenbogaard (Eds.), Interactie in het reken-wiskundeonderwijs. Panama / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht: Utrecht.
- Nelissen, J. (2008). De tegenstelling concreet/abstract voorbij Pedagogiek in Praktijk, feb-08, dec-14
- Nelissen, J. (2008). Gaat oefenen vooraf aan begrip? Onderwijsblad, 2
- Nelissen, J. and Van Oers, B. (2000). Reken maar! Reflecties op de praktijk . Baarn: Bekadidact.
- Noss, R. (2001). For a learnable mathematics in the digital culture Educational Studies in Mathematics, 48(1), 21-46
- Noteboom, A. (2002). Meetkunde in de reken-wiskundemethoden voor groep 3 en 4 (PDF) Panama-Post. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 21(1), 29-39
- Noteboom, A. (2009). Minder maar beter. Maak een evenwichtige keuze, zeker ook voor zwakkere leerlingen Volgens Bartjens, 28(4), 04-sep
- Noteboom, A. and Klep, J. (2005). Als kleuters leren tellen. Peilen en stimuleren van getalbegrip bij jonge kinderen . Enschede: SLO.
- Nührenbürger, M. (2001). Met stokjes meten, dat heb ik nog niet gehad . In R. Keijzer and W. Uittenbogaard (Eds.), Uit de lengte of de breedte – de kwaliteit van het meetonderwijs. (pp. 61-70). Panama/Freudenthal Instituut: Utrecht.
- Oonk, W. (2007). Kenmerken van vakdidactische theorie Ð implicaties voor de pabo (PDF) Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 26(3), 19-32
- Oonk, W. (2009). Op zoek naar indicatoren van gecijferdheid . In M. Van Zanten (Ed.), Doorgaande ontwikkelingen rekenen-wiskunde. Panama / FIsme, Universiteit Utrecht: Utrecht.
- Oonk, W., Keijzer, R. and Van Zanten, M. (2007). Gecijferdheid vier eeuwen ontwikkeling. Perspectieven voor de opleiding (PDF) Panama-Post. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 26(3)
- Oonk, W., Van Zanten, M. and Keijzer, R. (2007). Gecijferdheid, vier eeuwen ontwikkeling (PDF) Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 26(3), 3-18
- Opmeer, M. (2005). Vraagtekens bij realistisch reken-wiskundeonderwijs Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 24(4), 25-28
- Otten, M. and Van den Hoven, G. (2008). Werken aan kwaliteit. Projectplan kennisbasis. Fase 1: 2008-2009 (PDF). Den Haag: HBO raad.
- Padberg, F. (1989). Didaktik der Bruchrechnung. Gemeine BrŸche Ð DezimalbrŸche . Mannheim: LehrbŸcher und Monographien zur Didactik der Mathematik 11.
- Parker, M. and Leinhardt, G. (1995). Percent: a privileged proportion Review of educational research, 65(4), 421-481
- Paulos, J. (1988). Innumeracy, Mathematical illiteracy and its consequences . New York: Hill and Wang.
- Paulos, J. (1991). Beyond Numeracy. Ruminations of a Numbers Man . New York: Knopf.
- Peter-Koop, A. (2001). Lengtemeting op de basisschool – actuele ontwikkelingen en internationaal onderzoek Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 20(2), 22-28
- Piaget, J. (1952). The child’s conception of number . London: Routledge and Kegan Paul.
- Piaget, J. (1969). Zes psychologische studies . Deventer: Van Loghum / Slaterus.
- Poland, M. (2007). The Treasures of Schematising. The effects of schematising in early childhood on the learning processes and outcomes in later mathematical understanding . Vrije Universiteit: Amsterdam.
- Poland, M. (2009). Van bouwwerk tot bouwtekening Volgens Bartjens, 28(4), nov-13
- Prenger, J. (2005). Taal telt! Een onderzoek naar de rol van taalvaardigheid en tekstbegrip in het realistisch wiskundeonderwijs , Groningen, Rijksuniversiteit Groningen.
- Robinson, A. (2007). The Story of Measurement (PDF). Londen: Thames & Hudson.
- Ros, B. (2009). Staartdelen of happen? Een pittig tweegesprek over rekenen Didaktief, 2009(01-feb), 04-aug
- Ruijssenaars, A. J. J. M., Van Luit, J. E. H. and Van Lieshout, E. C. D. M. (2004). Rekenproblemen en dyscalculie. Theorie, onderzoek, diagnostiek en behandeling . Rotterdam: Lemniscaat.
- Scheltens, F. (2006). Verhoudingen, breuken en procenten. Hoe (goed) rekenen leerlingen aan het eind van groep 8? Volgens Bartjens, 25(5), 31-34
- Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching (PDF) Educational Researcher, 15(2), 4-14
- Siersma, D. (2008). Visie op wiskundeonderwijs (PDF) Nieuw Archief voor Wiskunde, 05-sep(4), 282
- Silverman, J. and Thompson, P. (2008). Toward a framework for the development of mathematical knowledge for teaching (PDF) Journal of mathematics teacher education, 11(6), 499-511
- Simon, M. A. (1995). Reconstructing mathematics pedagogy from a constructivist perspective (PDF) Journal for Research in Mathematics Education, 26, 114-145
- Skemp, R. (1971). The psychology of learning mathematics . Harmondsworth: Penguin Books.
- Steenbeek, H. and Uittenbogaard, W. (2009). Bèta-talenten van jonge kinderen in kaart Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 28(1), 89-100
- Steinvoorte, S. (2005). Handig rekenen. Wat is meer, 3/4 of 2/3? Volgens Bartjens, 24(3), 7
- Stephen, M. and Clements, D. H. (2003). Linear and Area Measurement in Prekindergarten to Grade 2 (PDF). In D. H. Clements and G. Bright (Eds.), Learning and Teaching Measurement (pp. 100 – 121). Reston: NCTM.
- Stevens, L. (1997). Overdenken en doen. Een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs . Den Haag: Procesmanagement Primair Onderwijs.
- Stevens, L. (2002). Zin in leren . Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
- Streefland, L. (1983). Aanzet tot een nieuwe breukendidactiek volgens Wiskobas . Utrecht, the Netherlands: Utrecht University, OW&OC.
- Streefland, L. (1985). Wiskunde als activiteit en de realiteit als bron Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 5(1), 60-67
- Streefland, L. (1988). Realistisch breukenonderwijs . Utrecht, the Netherlands: Utrecht University, OW&OC.
- Streefland, L. (1991). Verhoudingen en procenten . Tilburg: Zwijsen.
- Streefland, L. (1998). Zonnige kortingen Willem Bartjens, 18(1), 04-okt
- Streefland, L., De Moor, E. and Treffers, A. (1991). Proeve van een nationaal programma voor het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool (14). Procenten, didactische noties Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 10(1), 29-38
- Streun, A. v. (2001). Het denken bevorderen (oratie) (PDF). Groningen: Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen / Universitair Centrum voor de Lerarenopleiding, Rijksuniversiteit Groningen.
- Struik, D. (1990). Geschiedenis van de wiskunde . Utrecht: Het Spectrum.
- Sweers, W. (1996). Hoofdrekenen: een hoofdzaak . Tilburg: Zwijsen.
- Ter Heege, H. (1980). The acquisition of basic multiplication skills Educational Studies in Mathematics, 16(1), 385-388
- Ter Heege, H. (1995). Vermenigvuldigen en delen als elementaire vaardigheden . In L. Verschaffel and E. De Corte (Eds.), Naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek voor de basisschool en de basiseducatie. Deel 2: Het fundament van gecijferdheid gelegd. Acco: Leuven.
- Ter Heege, H. (1999). Rekenmachines horen erbij. Leren rekenen met en door de zakrekenmachine Volgens Bartjens, 19(2), 28-31
- Ter Heege, H. (2006). Een doos in de peuterspeelzaal Volgens Bartjens, 25(5), 8
- Terlouw, B. and Schoeman, G. (2006). Werken aan begripsvorming bij keersommen. Juf, had u gedacht dat ik die tafels ooit zou leren? Volgens Bartjens, 25(5), 09-dec
- Torn, M., Bergmans, C. and Buijs, K. (1999). Samenhang tussen breuken, procenten en verhoudingen . In R. Keijzer and W. Uittenbogaard (Eds.), Overzicht en samenhang, leerlijnen in/en een uitdagende praktijk. Utrecht: Panama/FI, Universiteit Utrecht.
- Torn, M., Bergmans, C. and Buijs, K. (2001). ‘Meester, een vierkante millimeter, is dat het omgekeerde van een vierkante kilometer?’ . In R. Keijzer and W. Uittenbogaard (Eds.), Uit de lengte of uit de breedte – de kwaliteit van het meetonderwijs. Panama/FI, Universiteit Utrecht: Utrecht.
- Treffers, A. (1978). Wiskobas doelgericht. Een methode van doelbeschrijving van het wiskundeonderwijs volgens Wiskobas , Utrecht University, Utrecht.
- Treffers, A. (1987). Three dimensions. A model of goal and theory description in mathematics instruction – The Wiskobas project . Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
- Treffers, A. (1989). Het voorkomen van ongecijferdheid op de basisschool (oratie) . Utrecht: Rijksuniversiteit Utrecht.
- Treffers, A. (1995). Kerndoelen cijferen . In C. Van den Boer and M. Dolk (Eds.), Rekenen in de bovenbouw van de basisschool. Panama/FI, HvU/Universiteit Utrecht: Utrecht.
- Treffers, A. (1996). Didactische zeshoek van het breukenonderwijs Willem Bartjens, 15(3), 06-okt
- Treffers, A. (2009). Het voorkomen van ongecijferdheid . In M. Van Zanten (Ed.), Doorgaande ontwikkelingen rekenen-wiskunde (pp. 33-40). Panama/ FIsme, Universiteit Utrecht: Utrecht.
- Treffers, A. and De Moor, E. (1989). Proeve van een nationaal programma voor het Reken-Wiskundeonderwijs op de basischool. Deel 1: Overzicht Einddoelen . Tilburg: Zwijsen.
- Treffers, A. and Noteboom, A. (2000). Kolomsgewijs rekenen en cijferen Willem Bartjens, 19(1), 11-14
- Treffers, A. and Streefland, L. (1994). Proeve van een nationaal programma voor het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool: Deel 3: Breuken . Tilburg: Zwijsen.
- Treffers, A., Streefland, L. and De Moor, E. (1996). Proeve van een nationaal programma voor het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool. Deel 3b: Kommagetallen . Tilburg: Zwijsen.
- Treffers, A., Van den Heuvel-Panhuizen, M. and Buys, K. (Eds.). (1999). Jonge kinderen leren rekenen. Tussendoelen annex leerlijnen. Hele getallen onderbouw . Groningen: Wolters Noordhoff.
- Turkstra, H. and Timmer, J. (1953). Rekendidactiek . Groningen, Djakarta: J.B. Wolters.
- Uittenbogaard, W. (2007). Hoe Juliette en Jonas leren rekenen (PDF) Panama-Post. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 26(1), 32-36
- Uittenbogaard, W. (2008). Op je tellen passen! Akoestisch tellen in de Nederlandse taal is niet eenvoudig Volgens Bartjens, 27(4), 31-34
- Uittenbogaard, W. (2008). Geen catechismus leren, maar nadenken Nieuw Archief voor Wiskunde, 05-sep(1), 60-64
- Uittenbogaard, W. (2009). Vijanden worden vrienden. Een beknopte leergang cijferend vermenigvuldigen . In M. Van Zanten (Ed.), Doorgaande ontwikkelingen rekenen-wiskunde (pp. 63-74). Panama/ FIsme, Universiteit Utrecht: Utrecht.
- Van de Craats, J. (2007). Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen. Mythen in de rekendidactiek (PDF) Nieuw Archief voor Wiskunde, 5/8(2), 132-136
- Van den Brink, J. (1987). Zingevende en zinontnemende contexten Willem Bartjens, 6(3), 132-134
- Van den Brink, J. (1989). Realistisch rekenonderwijs aan jonge kinderen , CD-Beta Press, Universiteit Utrecht, Utrecht.
- Van den Brink, J., Ter Heege, H., Struik, W., Sweers, W. and Vermeulen, W. (1988). De taal van de rekenmachine . Tilburg: Zwijsen.
- Van den Brom-Snijders, P., Van Zanten, M., Van den Bergh, J., Meijer, R. and Vrolijk, A. (2006). Reken-wiskundedidactiek. Gebroken getallen . Utrecht/Zutphen: ThiemeMeulenhoff.
- Van den Heuvel-Panhuizen, M. (2009). Hoe rekent Nederland? . Utrecht: Freudenthal instituut.
- Van den Heuvel-Panhuizen, M. and Buys, K. (Eds.). (2004). Jonge kinderen leren meten en meetkunde. Tussendoelen annex leerlijnen (PDF). Groningen: Wolters Noordhoff.
- Van den Heuvel-Panhuizen, M., Buys, K. and Treffers, A. (Eds.). (2001). Kinderen leren rekenen. Tussendoelen annex leerlijnen. Hele getallen bovenbouw basisschool (PDF). Groningen: Wolters Noordhoff.
- Van den Heuvel-Panhuizen, M., Peltenburg, M. and Menne, J. (2008). Ontwikkelingsruimte voor zwakke rekenaars Tijdschrift voor Remedial Teaching, 2008(5), 18-21
- Van den Heuvel-Panhuizen, M. and Streefland, L. (1993). Per Sense – een onderwijsleerpakketje over procenten . In M. Dolk and W. Uittenbogaard (Eds.), Procenten – op de grens van basisschool en basisvorming (pp. 25-48). Panama, HMN / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht: Utrecht.
- Van der Landen, R. and Veltman, A. (2006). Groep 3 op speurtocht Volgens Bartjens, 26(1), 31-34
- Van der Schoot, F. (2008). Onderwijs op peil? Een samenvattend overzicht van 20 jaar PPON (PDF) Retrieved April 16, 2012, from http://www.cito.nl//po/ppon/alg/Cito_PPON_20_jaar.pdf
- Van der Vlist, J. (2004). Van bouwwerk tot tekening en vice versa Volgens Bartjens, 23(4), 28-29
- Van der Waerden, B. L. (1961). Science awakening . New York: Oxford University Press.
- Van Dijk, I. (2003). Altijd je rekengereedschap bij de hand. Leerlingen ontwikkelen hun eigen reken-wiskundige modellen (PDF) Willem Bartjens, 22(4), 16-18
- Van Eerde, D. (1996). Kwantiwijzer. Diagnostiek in reken-wiskundeonderwijs . Tilburg: Zwijsen.
- Van Eerde, D. (2005). Wiskunde en psychologie – De brug en de kloof tussen Freudenthal en Van Parreren (PDF) Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkel, praktijk, 24(3), 55-63
- Van Eerde, D., Hajer, M., Koole, T. and Prenger, J. (2002). Betekenisconstructie in de wiskundeles. De samenhang tussen interactief wiskunde- en taalonderwijs (PDF) Pedagogiek, 22(2), 134-147
- Van Eerde, H. A. A. (2008). Tussen droom en daad – op zoek naar een repertoire van leraren voor interactief georiënteerd reken-wiskundeonderwijs (PDF) Panama-Post. Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 27(34), 48-58
- Van Galen, F. (2002). Cirkel- en staafdiagrammen in een leergang procenten (PDF) Panama-Post. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 20(4), 21-28
- Van Galen, F. (2003). Absoluut en relatief, een lastig onderscheid (PDF) Willem Bartjens, 22(3), 5-8
- Van Galen, F. (2004). In de voetsporen van Simon Stevin Willem Bartjens, 23(5), 16-19
- Van Galen, F. (2006). Taarten en sterren. Spelen of onderzoeken op het RekenWeb (PDF) Volgens Bartjens, 25(3), 28-30
- Van Galen, F., Jonker, V. and Wijers, M. (2005). Tellen, turven, tekenen. Thema Grote Rekendag 2005. Lesmateriaal basisonderwijs . Utrecht: Freudenthal Instituut.
- Van Galen, F. and Oosterwaal, L. (2007). Rekenproblemen open aanbieden Volgens Bartjens, 27(2), 30-33
- Van Galen, F. and Peltenburg, M. (2008). Wijzer voor wijzer. Een nieuwe kijk op klokkijken Volgens Bartjens, 27(5), 12-15
- Van Galen, F., Ruesink, N. and Wijdeveld, E. (Eds.). (1992). 10 over 10: lessuggesties rond tijd . Utrecht: NVORWO.
- Van Gelder, L. (1969). Grondslagen van de rekendidactiek . Groningen: Wolters-Noordhoff.
- Van Groenestijn, M. (2002). A Gateway to Numeracy. A Study of Numeracy in Adult Basic Education (PDF), CD β Press, Centrum voor Didactiek van Wiskunde, Universiteit Utrecht, Utrecht.
- Van Maanen, H. (2002). De schaal van Richter en andere getallen . Amsterdam: Bert Bakker.
- Van Maanen, J. (2007). De koeiennon. Hoe rekenen en wiskunde te leren, en van wie? Nieuwe Wiskrant, Tijdschrijft voor wiskundeonderwijs, 26(3), 4-13
- Van Nes, F. (2008). Hoeveel bloemen zijn er uit mijn tuin geplukt? Structuurgebruik ter ondersteuning van de ontwikkeling van getalbegrip Volgens Bartjens, 27(4), 22-25
- Van Oers, B. (1990). The development of mathematical thinking in school: A comparison of the action-psychological and the information processing approaches Journal for educational research, 14, 15-66
- Van Parreren, C. (1971). Leren op school . Groningen: Wolters-Noordhoff.
- Van Putten, C. (2008). De onmiskenbare daling van het prestatiepeil bij de bewerkingen sinds 1987 (PDF) Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 27(1), 35-40
- Van Putten, C. and Hickendorff, M. (2006). Strategieën van leerlingen bij het beantwoorden van deelopgaven in de periodieke peilingen aan het eind van de basisschool van 2004 en 1997 (PDF) Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 25(2), 16-25
- Van Putten, C. and Hickendorff, M. (2009). Peilstokken voor Plasterk: Evaluatie van de rekenvaardigheid in groep 8 Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 48(5), 184-195
- Van Waveren, C. (2005). Kun je in groep 7/8 het metrieke stelsel in de klas laten hangen? Volgens Bartjens, 25(2), 34
- Van Zanten, M. (2007). Meer dan rekenen en stage-ervaringen opdoen. Pabostudenten leren rekenen-wiskunde en didactiek (PDF) Tijdschrift voor lerarenopleiders, 28(4), 43-50
- Van Zanten, M. (2007). Gecijferdheid op de pabo: leren versus selecteren (PDF) Panama-Post. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 25(1), 9-12
- Van Zanten, M. (2008). Omgaan met verschillen vanuit een leerplankundig perspectief – door de bril van rekenen-wiskunde (PDF). Enschede: SLO.
- Van Zanten, M. (2008). Rekenen op de rand van de krant. 2 ei is een scharrelei, 3 ei komt uit de legbatterij Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 27(2), 37-41
- Van Zanten, M. (2009). Verschillende oplossingsstrategieën – variëren of vermijden? Volgens Bartjens, 28(3), 04-aug
- Van Zanten, M. (2009). Standaardprocedures in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool . In M. Van Zanten (Ed.), Doorgaande ontwikkelingen rekenen-wiskunde. Panama/FIsme, Universiteit Utrecht: Utrecht.
- Van Zanten, M., Van den Bergh, J. and Meijer, R. (2008). Reken-wiskundedidactiek. Verhoudingen en procenten (PDF). Utrecht/Zutphen: ThiemeMeulenhoff.
- Van Zanten, M., Van den Brom-Snijders, P., Van den Bergh, J., Meijer, J. and Vrolijk, R. (2007). Reken-wiskundedidactiek. Hele getallen . Utrecht/Zutphen: ThiemeMeulenhoff.
- Van Zanten, M. and Van den Brom-Snijders, P. A. (2007). Het Kanaal (108): Beleidsagenda lerarenopleiding leidt tot niveauverlaging (PDF) Panama-Post. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 26(1), 19-23
- Vedder, P. (2002). Realistisch rekenen en rekenzwakke, allochtone kinderen . In R. Keijzer and W. Uittenbogaard (Eds.), Interactie in het reken-wiskundeonderwijs. Panama / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht: Utrecht.
- Veltman, A. (2008). Dierenpension. Vanuit thematisch spel komen tot meetkundige activiteiten Volgens Bartjens, 27(3), apr-16
- Veltman, A. and Lek, A. (1994). Vijf kleuters in een reuzenhemd. Verhoudingen in de onderbouw Willem Bartjens, 14(1), 20-23
- Verbruggen, I., Schoeman, G. and Figueiredo, N. (2008). Ik weet alleen maar dat keersommen groepjes zijn. Als leren vermenigvuldigen moeizaam gaat Volgens Bartjens, 28(2), 22-24
- Verloop, N. and Lowyck, J. (Eds.). (2003). Onderwijskunde. Een kennisbasis voor professionals . Wolters-Noordhoff: Groningen/Houten.
- Vermeulen, W. (2005). Cijferend delen: daar krijg ik een staart van! Volgens Bartjens, 24(5), 07-aug
- Vermeulen, W. (2006). Jan en de rekenmachine Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 25(3), 21-25
- Voigt, J. (1994). Negotiation of mathematical meaning and learning mathematics Educational Studies in Mathematics, 26, 275Ð298
- Wijers, M. (2008). Verhoudingen: doorlopende leerlijn?! (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Doorgaande ontwikkelingen rekenen-wiskunde (pp. 145-154). Utrecht: Panama/FIsme.
- Zijlstra, J. (1890). Het Rekenonderwijs in de Lagere School. Eene Methodische Schets ten dienste van kweekelingen en jonge onderwijzers . Arnhem: Stenfert Kroese & Van der Zande.
Daarna volgen de uitwerkingen voor vak en vakdidactiek waarin opgenomen definities en beschrijvingen, (wetenschappelijke) bronnen, praktijkvoorbeelden.
Hoofdstukindeling
Commissie
ELWIeR kreeg de opdracht ( HBOraad/OCW, 2008) om de kennisbasis rekenen-wiskunde voor de pabo te formuleren. ELWIeR heeft hiervoor in samenwerking met PANAMA een projectgroep ingesteld, bestaande uit: