Images of numeracy

Hoogland, K. (2016). Images of Numeracy. Investigating the effects of visual representations of problem situations in contextual mathematical problem solving.

Technische Universiteit Eindhoven, Eindhoven.

In dit proefschrift wordt de volgende onderzoeksvraag beantwoord: Wat is bij wiskundige contextopgaven het effect op de score van leerlingen van een verandering in de representatie van de probleemsituatie van beschrijvend naar voornamelijk beeldend?

Het antwoord op deze vraag kan inzicht verschaffen in een belangrijke kwestie in reken- en wiskundeonderwijs, namelijk de vraag waarom leerlingen zo vaak hun gezond verstand lijken uit te schakelen bij het oplossen van wiskundige contextopgaven met slechte resultaten en een gebrekkige ontwikkeling van hun probleemoplosvaardigheden als gevolg.