Alert 24 – IEA studie TEDS-M

Onlangs kwam een studie uit over lerarenopleidingen wiskunde (pabo en tweedegraads), een vergelijkende studie over 17 landen. Deze Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M) vergeleek de landen op enkele centrale onderzoeksvragen:

1. Welk landelijk beleid is w.b. de lerarenopleiding?
  2. Wat zijn de hoofdkarakteristieken van de programma’s voor de lerarenopleiding?
  3. Wat is het ‘niveau’ van de kennisbasis?

17 landen participeerden: botswana, canada, chile, taipei, georgia, germany, malaysia, norway, oman, phipippines, poland, russian federation, singapore, spain, switzerland, thailand, united states.

De studie lijkt uit te wijzen dat :

• de kwaliteit van de instromende studenten ertoe doet. Dit heeft dus met eigen (reken-wiskundige) vaardigheid te maken, er is een zeker verband tussen eigen vaardigheid en ‘uitleg-vaardigheid’.
  • er grote verschillen tussen landen zijn (het maakt uit als je bijvoorbeeld voor het vak rekenen-wiskunde vanaf ongeveer 11 jarige leeftijd apart gediplomeerde docenten hebt)
  • het helpt als het beroep van docent een goede status heeft

De coordinatie lag bij de Michigan State University (met financiering van o.a. de NSF). De studie kan hier worden gedownload.

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.